Abstract:
Ergenlik dönemi, ergen çocuğun kendi yaşamına olduğu kadar ebeveynlerin
yaşamına da etki eden gelişimin önemli bir evresidir. Ergenlik döneminde çocuğu
olan ebeveynlerin artan sorumlulukları ve çocukların değişen davranış biçimleri
nedeniyle ebeveynler yeni ortaya çıkan birçok sorun ile baş etmek durumunda
kalmaktadır. Bu araştırmanın amacı da ergenlik dönemine geçişin ebeveynler
açısından yarattığı sorunları, ebeveynlerin ergen çocuklarıyla olan ilişki biçimlerini,
ergen çocuk sahibi olmanın ebeveynlerin öznel yaşamlarını nasıl etkilediğini,
ebeveynlerin çocuklarıyla ilgili yaşadıkları sorunlarda hangi baş etme stratejilerini
geliştirdiklerini anlamaktır. Çalışmanın bir diğer amacı ise ergen bireyin ebeveyn ve
okul ilişkileri çerçevesine dikkat çekerek okul sosyal hizmetinin işlevi üzerine bir
değerlendirme yapmaktır.
Nitel olarak tasarlanan araştırma, İstanbul’da bir özel lisede kolayda örnekleme
ile seçilen ve orta sınıfa dair özellikler gösteren 20 öğrenci velisi ile yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde
edilen bulgular, ergenlikle birlikte çocukların davranış örüntülerinin değiştiğini,
ebeveynlerin yaşadıkları sorunların arttığını ve bu sorunların ergenlerin ebeveynleri
ile olan ilişkilerine yansıdığını, ebeveynlerin sorunlar ile çeşitli baş etme stratejilerini
geliştirdiklerini göstermektedir.