Abstract:
Günümüz eğlence dünyasının büyük bir kısmını kaplayan bilgisayar oyunlarının
dijital medyadaki önemi giderek artmaktadır. Teknolojide yaşanan gelişmeler ile
oyun sektöründe, bilgisayar oyun tasarımı farklı boyutlara taşınmıştır. Görsel açıdan
bakıldığında oyunların gerçek yaşamla arasındaki çizgi oldukça incelmiştir.
Bilgisayar oyunlarının görsel özelliklerinin, oyunların türü ve ana öğeleri ile
ilişkisinin ötesinde yaratıcı, kendine özgü ve yenilikçi olması, oyunun konsept
tasarımını ön plana çıkarmaktadır. Konsept tasarım; oyundaki bir fikrin, karakterin,
hikâyenin veya sahnenin görsel olarak tasarlandığı, estetik çalışmalardır. Bilgisayar
oyunlarının üretilmesinde yaratıcı fikirler ile görsel tasarımları harmanlayabilen
konsept tasarımcılara ihtiyaç duyulmaktadır.
Bilgisayar oyunları sektörü ve birçok iş alanında konsept tasarımın, projelerin
başlangıcında fikir ve görsel anlatım sunması ile en önemli aşaması olarak
görülmesi, bu alanın sektördeki yerini dikkatle ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın
hazırlanması sürecinde konsept tasarım üzerine olan çalışma ve metinlerin sınırlılığı
bir sorun olarak görülmüştür. Türkiye‟de konsept tasarım alanında mesleğin algısına
yönelik bilimsel bir çalışma bulunamamıştır. Bu mesleğe yönelik mevcut algının
incelendiği bu tez çalışmasının diğer araştırmalara ve araştırmacılara referans olması
ve toplumda bu alan hakkında farkındalığın oluşmasına katkı sağlaması
umulmaktadır.
Bu doğrultuda konsept tasarımı ve konsept tasarım mesleğinin tanımlanması,
mesleğin özelliklerinin belirlenmesi ve mesleğe yönelik algının incelenmesi
araştırmanın amacını oluşturmuştur. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma
yaklaşımlarından durum çalışması (case study) olarak desenlemiştir. Literatür
araştırmasının ardından araştırma kapsamında veri seti oluşturulurken görüşme
yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmada kullanılan görüşme stratejisi
viii
“standartlaştırılmış açık uçlu görüşme” yöntemidir. Bu araştırma kapsamında
kullanılan görüşme türü ise “yanıtlayıcı görüşmesi” dir. Bu tez araştırması
kapsamında katılım sağlayan kişilerin özellikle eğlence sektöründe öncü kabul edilen
firmalarda çalışan konsept tasarımcılardan olmaları dikkate alınarak seçilmiştir.
Katılımcılarla olan görüşme sonucunda görüşme sorularını yanıtlayan on bir kişinin
yanıtları, araştırmanın veri setini oluşturmuştur. Verilerin okunup, bulguların
raporlaştırılması ve yorumlanması sürecinde elde edilen veriler, tematik analiz
yöntemi ile sonuçlandırılmıştır.