Abstract:
Üniversite eğitimi süreci bireylerin ailelerinden ayrıldığı, kendi baĢlarına
yaĢadığı ve yeni iliĢkiler kurduğu bir dönemdir. Bu dönemde geçmiĢ yaĢantıların
etkisi öğrencilerin iliĢkilerine ve çeĢitli davranıĢlarına etki ettiği görülmektedir.
Özellikle bireylerin bağlanma stillerinin diğer davranıĢları üzerinde etkili olduğu
gözlenebilmektedir. Bu bağlamda bireylerin bağlanma stillerinin yeme tutumlarını
etkileyebileceği değerlendirilmektedir.
Bu çalıĢmada üniversite öğrencilerinin bağlanma stillerinin yeme tutumlarına
olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıĢtır. Bu bağlamda Ġstanbul Aydın Üniversitesi
Psikoloji Bölümü‟nde öğrenim gören 280 öğrenciye anket uygulanmıĢtır. Uygulanan
anket demografik bilgi formu, Yakın ĠliĢkilerde YaĢantılar Envanteri ve Yeme
Farkındalığı Ölçeğinden oluĢturulmuĢtur. Elde edilen veriler SPSS paket programı
ile analiz edilmiĢtir.
ÇalıĢma sonucunda yakın iliĢkilerde kaçınma ve kaygı düzeyinin yaĢın
artmasıyla azaldığı tespit edilmiĢtir. Öğrencilerin duygusal yeme düzeylerinin kız
öğrencilerde erkeklere göre daha fazla olduğu gözlenmiĢtir. Erkek öğrencilerin ise
yeme kontrol düzeylerinin kadınlara göre daha yüksek olduğu gözlenmiĢtir. YaĢın
yükselmesi ile öğrencilerin duygusal yeme, yeme kontrol, yeme farkındalık, dıĢ
etmenlerden etkilenme ve yeme tutum düzeylerinin de yükseldiği gözlenmiĢtir. En
yüksek gelire sahip olan öğrencilerin en düĢük gelire sahip öğrencilere göre duygusal
yeme düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiĢtir. Anne-baba eğitim düzeyinin
artmasıyla yeme farkındalığının arttığı gözlenmiĢtir. Katılımcıların yeme
farkındalıkları ile bağlanma stilleri arasında anlamlı düzeyde olumlu bir iliĢkinin
olduğu tespit edilmiştir