dc.description.abstract |
Küreselleşme olgusu pazarlama alanında kaydedilen çeşitli ilerlemeleri küresel boyuta taşımaktadır. Geleneksel pazarlamadan yeni pazarlama anlayışına geçişin doğması ile birlikte pazarlama karmasında da köklü değişiklikler kendini göstermeğe başladı. Yeni anlayışın anahtarı olan müşteri bilinci veya müşteri odaklılık pazarlama karmasında da müşteriye yönelik bir eğilimin doğmasına neden oldu. Bu yaklaşımlar müşterinin “kral”lığını bir kez daha kanıtlamaktadır.
Geleneksel pazarlamadan yeni pazarlama anlayışına geçiş sürecini, onun sonuç ve etkilerini konu alan bu çalışmanın birinci bölümünde pazarlamanın tanımı yapılmış, tarihsel gelişimi, amacı ve temel yaklaşımları hakkında bilgi verilmiştir.
Çalışmanın ikinci bölümünde pazarlama karmasından uzunca bahsedilmiş, bu karmanın elemanları tek tek ele alınarak analiz edilmiştir. Bundan başka, yeni pazarlama yaklaşımında bu karmanın nasıl algılandığı ve müşteri odaklılığın nasıl bu karmanın temeline dönüştüğü analitik bir şekilde taranmış, onun sonucu ve etkileri incelenmiştir. Bu bölümün bir başka özelliği ise bu iki anlayışın karşılaştırılması ve onu etkileyen faktörlerin irdelenmesidir.
Son bölüm olan üçüncü bölümde ise Azerbaycanda gıda sektöründe faaliyet gösteren ve lider konumunda olan bir kaç firmada araştırma yapılmış, onların esas pazarlama faaliyetleri, pazarlama karmasını algılayış tarzları, pazarlamada meydana gelen yenilikleri izleme ve uygulamaya dökme oranları araştırılmıştır. Müşteri odaklılığın bilincinde olan bu firmalar, AZERSUN HOLDİNG, BETA TEA ve SAB firmalarıdır. Araştırmada, pazarlama alanındaki yeniliğin takip düzeyi ile birlikte bu yeni anlayışın uygulanması sırasında karşılaşılabilecek problemler de analiz edilmiş ve gereken öneriler sunulmuştur. |
tr_TR |