Abstract:
Değişen dünyamızda etki alanı en büyük gelişmelerden biri olan globalleşme, şirketleri değişen pazar ve rekabet şartlarına uyum gösterebilmek için yeni çözümler geliştirmek mecburiyetinde kalmışlardır. Birleşme, işletmelerin çözüm arayışları neticesi gündeme gelmiş ve özellikle son senelerde yaygınlık kazanmaya başlamış gelişmelerden biri olmaktadır. Birleşmeler ve satın almalar finansta yeni bir kavram değildir. Geçen yüzyıl boyunca çok sıklıkla görülmüşlerdir. Firmalar, değer yaratmak amacıyla birleşme ve satın alma yapmaktadırlar. Değer yaratmak birleşmelerin ve satın almaların en önemli yapılma nedenidir. Bu çalışmada Türkiye’de birleşme ve satın almalar GrundigArçelik, Yapı Kredi-Koçbank, Denizbank- Sberbank ve Migros-Tansaş kapsamında incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre şirket birleşmelerinin çoğu finansal sektörde, gıda ve içecek sektöründe görülmüştür. Türkiye’de şirket birleşmelerinin çoğunluğu yabancı şirketlerle yapılmıştır. Ülkenin ana sanayi dallarını oluşturan ve bunlara bağlı kuruluşların yabancı yatırımcılar için cazip olduğu tespit edilmiştir