Abstract:
Örtmece rolü, insanların dili kullanmalarını geliştirmek ve birbirleriyle sosyal ilişkilerini kurtarmak için kullanabilecekleri bir araç olarak herhangi bir dilin hayati bir parçası haline geliyor. Yaş, cinsiyet, sosyal uzaklık, eğitim düzeyi ve bölge gibi dilin kullanımını etkileyen birçok sosyal faktör vardır. Bu çalışma, Irak Arapçasında örtmece kullanımında yaş ve cinsiyet rolünü araştırmak için bir çabadır. 19 sorudan oluşan bir anket ile nicel bir yöntem benimsendi. Çalışmanın örneklemini Irak'taki dört ilden 150 yerli Iraklı, 85 erkek ve 65 kadın konuşmacı oluşturdu. Katılımcıların yaş aralığı, 6 yaş grubuna ayrıldıkları için 20-60 yaş ve üstü idi. Veri toplandıktan sonra, (SPSS) kullanılarak tanımlayıcı bir analiz yoluyla kodlanmış ve analiz edilmiştir. Frekanslar ve yüzdeler yaş ve cinsiyet açısından hesaplandı. Yaş kategorisinde G1 (20-30), G2 (3140), G3 (41-50), G4 (51-60) ve G5 (61- yukarıda) başlıklı 5 grup yer aldı. Cinsiyet kategorisi “erkekler” ve “kadınlar” olarak belirlenmiştir. Her grubun yüzdeleri arasındaki fark birbiriyle karşılaştırıldı ve anlamlı bir fark olup olmadığına karar verildi. Çalışmanın bulguları, IA konuşmacılarının örtüşmelerde sosyal etkileşimlerinde kullandıklarını, ancak yine de bu kullanım konusundaki farkındalıklarını arttırmaları gerektiğini gösterdi. Ayrıca, yaşların, insanların nasıl örtmece kullanacağını belirlemede anlamlı bir faktör olmadığı da ortaya konmuştur. Yaşın, bir toplum dilinde etkili olduğu düşünülen dinamik bir faktör olduğu söylenebilir, ancak başka bir şey değildir. Etkinlik oranı, toplumların değerlerine ve inançlarına aittir, fakat yaş farklılaşmasına değil. Aynı zamanda cinsiyetin örtmece kullanımını etkilediği kanıtlandı. Kadınlar ifadelerini erkeklerden daha çok ifade eder, ancak bu her zaman gerçekleşmez ve tüm iletişim kategorilerine uygulanmaz. Bazı durumlarda ve konularda, erkekler daha kibar olur ya da hem erkekler hem de kadınlar daha az kibar olurlar.
Bu çalışma, dili bağlamsal ve sosyal faktörlerin etkisine göre yorumlamamıza yardımcı olacak olumlu katkılar yapabilir. Toplumsal ve kültürel geçmiş hakkında iyi bir bilgiye sahip olmak, bir toplumun uygun ve kibar dilsel yollarını anlamaya yardımcı olur ve böylece insanlar arasındaki sosyal ilişkileri geliştirir. Bu, öğrencilerin bağlamı ve durumlarına göre dili kimlere ve nasıl kullandıklarının farkında oldukları yabancı dıl olorak ıngilizce’de önem taşıyabilir ve yalnızca kelime bilgisini ve yapılarını bilmek yeterli değildir / Ayrıca, bu kadar önemli sosyopragmatik gerçekleri iletişimsel yeterliliğin vazgeçilmez bir bileşeni olarak hayata geçirerek müfredatların ve öğretim yöntemlerinin geliştirilmesine yardımcı olmaktadır. Örtmece diğer sosyal faktörlerle ilişkili olarak kullanılmasının araştırılması için ileri çalışmalar yapılması önerilmiştir