dc.description.abstract |
Bu çalışmada, Dizel motor silindir gömleği yüzeyinin küçük kesilmiş parçaları Kimyasal Buhar Biriktirme (CVD) tekniği kullanılarak Grafen ile kaplanmıştır. Yeni tasarım CVD reaktör ile hegzan buharı kullanarak sentezlenen hidrojen akış ile vakum koşulları altında grafen tek tabaka olarak silindir gömleği üzerinde başarıyla biriktirilmiştir. Bu kaplama (Türkiye) Konya’da bulunan GrafenBioTech Nanoteknoloji mühendislik Ltd.'de kaplanmıştır. (CVD) grafen kaplı motor silindir kovanın sürtünme özellikleri, tribotest cihazında deneysel olarak test edilmiştir. Tribometre testleri, sınır yağlama koşullarında ve 100° C'de 5w40 sentetik motor yağı kullanılarak kaplanmış ve kaplanmamış silindir gömlekleri üzerinde 100CrMn6 bilyeler sürtünerek gerçekleştirilmiştir. Kaplanmış motor silindir kovanı küresel grafitli bir dökme demir kullanılmıştır. Deney sonucunda 3D yüzey pürüzlülüğü parametreleri sunulmuştur. Deney sonucunda 3D yüzey pürüzlülüğü parametreleri sunulmuştur. Grafen kaplı motor silindir kovanı numunesi, kaplamasız olana göre düşük sürtünme değeri göstermiştir. Kaplamasız ve kaplamalı motor kovanı (koruyucu tabakalar ile) sürtünme yüzeyinde aşındırıcı aşınma çizgileri-oluklar oluşurken, bilye yüzeyinde daha az aşınma görülmüştür. Kaplama ile sürtünme katsayısında %11,7’lik bir düşme elde edilmiştir. |
tr_TR |