Özet:
Mobil pazarlama stratejileri ile sunulan mobil alışveriş aplikasyonlarının her geçen gün kullanıcı sayıları artmaktadır. Akıllı mobil cihaz kullanıcısı tüketiciler işletmeler için hedef kitlesi konumuna gelmektedir. Mobil pazarlamanın düşük bütçeli oluşu, kolay erişim imkânı ve günümüz teknolojilerine uyum sağlaması işletmeler için önemli bir pazarlama kanalı oluşturmaktadır. Bu doğrultuda yapılan bu çalışmada, mobil pazarlama stratejileri ile mobil alışveriş aplikasyonu kullanıcıları olan tüketicilerin davranışsal niyetlerinin ölçümlenmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmanın ana temeli, Fred Davis (1986; 1989) tarafından geliştirilen Teknoloji Kabul Modeli’ne dayanmaktadır. Venkatesh ve Davis (2000: 187), algılanan niyet değişkenlerinin genişletilmesini amaçlayarak Teknoloji Kabul Modeli’ne araştırma amacına göre farklı değişkenler ekleyerek model oluşturmakta ve ‘’Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli’’ olarak adlandırmaktadırlar. Teknoloji Kabul Modeli, araştırma amacına göre yeni değişkenlerin eklenip ‘’Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli’’ olarak ele alınan bir modeldir. Bu araştırma kapsamında Teknoloji Kabul Modeli’nin değişkenlerine ek; tüketici tatmini, yenilikçilik, güven, algılanan fayda ve algılanan eğlence eklenerek Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli kullanılmaktadır.
Araştırma kapsamında; üniversitesi düzeyi kişisel gelişim eğitim gruplarında online anket yöntemi gerçekleştirilmiş olup, 20-45 yaş aralığında kadın ve erkek katılımcılardan oluşan, mobil alışveriş aplikasyonu kullanıcısı olan 500 kişinin değerlendirmeleri analiz edilmiştir. Araştırma modelinde: algılanan fayda, kullanım kolaylığı, algılanan eğlence, yenilikçilik, güven, tüketici tatmini ve davranışsal niyet değişkenleri ele alınmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda; tüketicinin mobil alışveriş aplikasyonu davranışsal niyetleri bağlamında 12 hipotez oluşturulmuştur. Verilerin analizinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Verilerin
v
değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiklerden; frekans, yüzde, minimum, maksimum, ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenirlik değerlendirmesinde Cronbach’s Alpha katsayısı hesaplanmıştır.
Yapılan bu araştırmada sosyal bilimler ve halkla ilişkiler alanında mobil pazarlama stratejilerinin tüketicilerin davranışsal niyetlerine etkisi incelenmiş olup, işletmelerin de var olan mobil alışveriş uygulamalarını geliştirme de ve yeni geliştirilecek olan mobil alışveriş uygulamaları içinde yol gösterici olarak katkıda bulunacağı umulmaktadır