dc.contributor.author |
Fizee Fizee, Salwa Tariq
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-23T08:19:37Z |
|
dc.date.available |
2020-01-23T08:19:37Z |
|
dc.date.issued |
2019-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5381 |
|
dc.description.abstract |
This thesis strives to illuminate specifically the issue of women’s fury and madness.
There will be an investigation of the reason behind their fury or madness throughout
the analysis of a number of African American fictional texts. There is a focus on
African American and African fiction, which shows the pain of black women and the
double oppression of their communities. In African American literature, tracing the
memories of slavery, racial problems and their negative impacts on female and their
psyche, can be helpful to comprehend well the journey of fury, madness and trauma
of these women. Indeed, studying fury, madness, and trauma may seem like an odd
choice when studying African American literature.
Nevertheless, the motives of fury, madness, and trauma will be discussed in detail in
selected fictional texts of two African American writers, Toni Morrison, and Gayl
Jones. Morrison's Beloved and The Bluest Eye; Gayl Jones's Corregidora, Eva's Man
and a short story from her collection The White Rat, will be the main texts to
investigate these motives. Throughout the analysis of the chosen texts, there is a
focus on some notions like voice, memory, and sexual interact to stimulate processes
of healing and self-definition. There will be an exploration of trauma, silence,
daughter-parents’ relationships and resistance in order to reveal the protagonists’
psyche. Throughout the psychological development of these female characters, there
is an argument on how they can burst their silence and burst their fury.
However, this thesis is dealing with women anger, fury and madness in African
American fiction; therefore, it is necessary to have a background of the African
American female problems. These black women struggle to survive as human beings
rather than animals. It also follows a phenomenological approach when it comes to
investigating the ways in which each one of the protagonists deal with and respond to
their individual and collective traumatic memories and stories. Finally, this thesis, in
evaluating the different approaches used by each protagonist, brings into focus many
of the ideas attached to Black Feminism, especially those related to the subject of
voice, healing and self-definition. This thesis is not about man, it is about woman
herself; She is the one who can say no even through castrating or killing. She is the
one who can empower herself by using her power of fury. Fury is their way of
accessing power. This thesis shows that these women are not going mad but furious.
Sometimes they hurt themselves, sometimes they hurt others out of their monstrously
anger. These women may turn to be furious, dangerous and monsters if they would
not give the chance to breath. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Black Women |
tr_TR |
dc.subject |
Slavery |
tr_TR |
dc.subject |
Racism |
tr_TR |
dc.subject |
Fury |
tr_TR |
dc.subject |
Trauma |
tr_TR |
dc.subject |
Bursting Silence |
tr_TR |
dc.subject |
Öfke |
tr_TR |
dc.subject |
Delilik |
tr_TR |
dc.subject |
Travma |
tr_TR |
dc.subject |
Sessizlik Patlamasa |
tr_TR |
dc.title |
FURY OR MADNESS! BURSTING THE SILENCE IN GAYL JONES AND TONI MORRISON’S SELECTED FICTION |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Bu tez özellikle kadınların öfke ve delilik meselesini aydınlatmaya çalışmaktadır.
Birkaç Afrikalı Amerikan kurgusal metnin analizi boyunca öfke veya deliliğin
arkasındaki nedenlerin bir incelemesi yapılacaktır. Zenci kadınların acısını ve
topluluklarının çifte baskısını gösteren Afrikalı Amerikan ve Afrika kurgularına
odaklanmaktadır. Afrika kökenli Amerikalı literatüründe köleliğin hikayelerini,
ırksal sorunları, kadın ve ruhları üzerindeki olumsuz etkilerini izleyerek bu
kadınların öfke, delilik ve travma yolculuğunu iyi anlamak için yardımcı olabilir.
Gerçekten de, öfke, delilik ve travma araştırması, Afrika kökenli Amerikalı
edebiyatını okurken garip bir seçenek gibi görünebilir…
Bununla birlikte, öfke, delilik ve travma nedenleri, iki Afrikalı Amerikalı yazarın,
Toni Morrison ve Gayl Jones'un seçilmiş kurgu metinlerinde detaylı olarak
tartışılacaktır. Morrison'ın Sevgili ve En Mavi Göz; Gayl Jones'un Corregidora'sı,
Eva'nın Adam'ı ve Beyaz Fare adlı koleksiyonundan kısa bir hikaye, bu motifleri
araştıran ana metinler olacak. Seçilen metinlerin analizi boyunca, şifa ve kendini
tanımlama süreçlerini teşvik etmek için ses, hafıza ve cinsel etkileşim gibi bazı
kavramlara odaklanmaktadır. Kahramanların ruhunu açığa vurmak için travma,
sessizlik, kız anne-baba ilişkileri ve direnişin araştırılacak. Burada kadın
karakterlerin psikolojik gelişimi boyunca, sessizliklerini ve öfkelerini nasıl
patlatabilecekleri konusunda bir tartışması verilmektedir.
Bununla birlikte, bu tez, Afrikalı-Amerikalı kurgularında kadın öfke, öfke ve delilik
ile ilgilidir; bu nedenle, Afrikalı-Amerikalı kadın sorunlarının bir geçmişine bakmak
gerekmektedir. Bu zenci kadınlar hayvanlardan ziyade insanlar olarak hayatta
kalmak için mücadele ediyor. Bununla birlikte, travma ve sessizliğin kahramanları
her biri üzerindeki etki araştırılmaktadır. Ayrıca, kahramanların her birinin, bireysel
ve kollektif travmatik hikayeleri ve hikayelerini ele alma ve bunlara yanıt verme
yöntemlerini araştırmaya gelince, fenomenolojik bir yaklaşımı izlenilmektedir. Son
olarak, bu tez, her kahraman tarafından kullanılan farklı yaklaşımların
değerlendirilmesinde, Siyah Feminizm ekli düşüncelerin çoğunu, özellikle ses, şifa
ve öz-tanım konusuyla ilgili olanlar üzerinde durmaktadır. Bu tez erkekle ilgili değil,
kadının kendisiyle ilgili; Kasten ya da öldürerek bile hayır diyebilen kişi olmaktadır.
Öfke gücünü kullanarak kendini güçlendirebilecek kişi olarak, öfke, iktidara ulaşma
biçimleridir. Bu tez, bu kadınların delirmediklerini, öfkelenmediklerini gösteriyor.
Bazen kendilerine zarar verir, bazen başkalarına canavarca kızgınlıklarından zarar
verdiklerinden bahsetmektedir. Bu kadınlar nefes alma şansı vermezse öfkeli,
tehlikeli ve canavarlar olabilmektedirler. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
136 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Fizee Fizee, Salwa Tariq, FURY OR MADNESS! BURSTING THE SILENCE IN GAYL JONES AND TONI MORRISON’S SELECTED FICTION(2019), ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |