dc.contributor.author |
Obuz, Mesut
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-23T07:29:48Z |
|
dc.date.available |
2020-01-23T07:29:48Z |
|
dc.date.issued |
2019-07 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5372 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı ergenlerde korku düzeyi ile riskli davranışlar ve duygu
düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Çalışmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni tabakalandırma yöntemi
ile 2018–2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Avcılar ilçesinde farklı tür liselerde
okuyan öğrenciler evreninde 475 öğrenciden oluşan örneklemdir.
Araştırmada kişisel bilgi formu ile Korku Tarama Ölçeği, Riskli Davranışlar Ölçeği
(RDÖ) ve Duygu Düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. 2018–2019 eğitim-öğretim yılı
içinde araştırma gerçekleştirilmiştir. Veriler SPSS 21.0 programına girilmiş ve veri
kontrolü yapıldıktan sonra analizlere geçilmiştir. Demografik özelliklerin betimsel
yorumları yapılıp frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmıştır. Ölçek maddeleri ile ilgili
aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri saptanmıştır. Ölçek puanlarının
demografik değişkenlerle anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığını anlamak için
t testi ve ANOVA yapılmıştır. Ayrıca değişkenler ile ölçek arasında korelasyon analizi
ve göreli etkiyi tespit etmek için regresyon analizi yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<,05
alınmıştır. Araştırma sonucunda Korku tarama ölçeği ile Riskli davranışlar ölçeği ve
duygu düzenlemeölçeği arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Riskli
davranışlar ölçeği ile duygu düzenleme ölçeği arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişki
bulunmuştur. Tehlike ve Ölüm Korkusu, Bilinmeyen Korkusu, Tıbbi Korkular, Sosyal
Korkular, Hayvan Korkuları, Aile Korkuları, Yaralanma Korkularının duygu
düzenlemelerini yordamasına ilişkin çoklu regresyon analizi sonuçları incelendiğinde;
anlamlı bir ilişki olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Antisosyal davranışlar Alkol Kullanımı, Sigara Kullanımı, İntihar Eğilimi, Beslenme
Alışkanlşıkları, Okul terkinin duygu düzenlemelerini yordamasına ilişkin çoklu
regresyon analizi sonuçları incelendiğinde; anlamlı bir ilişki olduğu sonucu ortaya
çıkmıştır. Standardize edilmiş regresyon katsayısına göre, yordayıcı değişkenlerin
duygu düzenlemeleri üzerindeki göreli önem sırası; sigara kullanımı, intihar eğilimi,
alkol kullanımı, okul terki beslenme alışkanlıkları ve antisosyal davranışlardır.
Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t testi sonuçları incelendiğinde sigara
kullanımı negatif yönlü önemli (anlamlı) bir yordayıcı olduğu görülmüştür. Diğer
değişkenlerin anlamlı bir ilişkisi bulunmamıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Korku |
tr_TR |
dc.subject |
Riskli Davranışlar |
tr_TR |
dc.subject |
Duygu |
tr_TR |
dc.subject |
Duygu Düzenleme |
tr_TR |
dc.subject |
Ergenlerde Duygu Düzenleme |
tr_TR |
dc.subject |
Fear |
tr_TR |
dc.subject |
Risky behaviors |
tr_TR |
dc.subject |
Emotion |
tr_TR |
dc.subject |
Emotion regulation |
tr_TR |
dc.subject |
Emotion regulation in adolescents |
tr_TR |
dc.title |
ERGENLERDE KORKU DÜZEYİ İLE RİSKLİ DAVRANIŞLAR VE DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The aim of this study is to determine the relationship between fear level, risk behaviors
and emotion regulations in adolescents. The relational survey model was used in the
study. The scope of this research constitutes of a sample of 475 students enrolled in
different high schools in the Avcılar district of Istanbul during the 2018-2019 academic
year. The Fear Screening Scale, Risky Behavior Scale (RDRS) and Emotion
Regulation Scale were used in the study. The research was conducted in the 2018-2019
academic year. The data were entered into the SPSS 21.0 program and after the data
control, the analyses were started. Descriptive interpretations of the demographic
characteristics were made and frequency and percentage distributions were obtained.
Arithmetic mean and standard deviation values of the scale items were determined.
The t-test and ANOVA were used to determine whether the scale scores made a
significant difference with demographic variables. In addition, the correlation analysis
between variables and scale, as well as the regression analysis were performed to
determine the relative effect. The significance level was taken as p <.05. As a result of
the research, a significant positive correlation was found between the Fear Screening
Scale, Risk Behavior Scale and Emotion Regulation Scale. A significant negative
correlation was found between the Risk Behaviors Scale and Emotion Regulation
Scale. When the results of the multiple regression analysis on the fear of danger and
death, unknown fear, medical fear, social fear, animal fear, family fear, injury fear
predicted emotion regulation; there was no significant relationship. When the results
of multiple regression analysis on antisocial behaviors of alcohol use, smoking,
suicidal tendency, nutrition habits, school leaving predicted emotion regulation ; it was
found that there is a significant relationship. According to the standardized regression
coefficient, the relative importance order of the predictive variables on emotion
regulation; smoking, suicidal tendency, alcohol use, school dropout, eating habits and
antisocial behavior. When the results of the t test regarding the significance of the
regression coefficients were examined, it was found that smoking was a significant
negative predictor. There was no significant relationship between the other variables. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
152 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Obuz, Mesut, ERGENLERDE KORKU DÜZEYİ İLE RİSKLİ DAVRANIŞLAR VE DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |