dc.contributor.author |
Nurullayeva, Narmin
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-16T12:37:07Z |
|
dc.date.available |
2020-01-16T12:37:07Z |
|
dc.date.issued |
2019-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5320 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu araĢtırmanın amacı ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı,
aleksitimi ve üstbiliĢ sorunları arasındaki iliĢkiyi incelemektedir.
Yöntem: Ġstanbul‟da 3 ortaokuldan 9-16 yaĢ aralığında 667 öğrenci (%51.1 erkek,
s=341, % 48.7 kadın, s=325, %0.1 belirtmemiĢ, s=1) çalıĢmaya dahil edilmiĢtir.
AraĢtırmada KiĢisel Bilgi Formu, 20 soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20),
ÜstbiliĢ Ölçeği Çocuk ve Ergen (ÜBO-ÇE) ve Çocuklar için Dijital Oyun
Bağımlılığı Ölçeği (ÇĠDOBÖ) uygulanmıĢtır. AraĢtırmanın istatistiksel analizinde
ise SPSS 20 programından yararlanılmıĢtır. Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon
Testi, Bağımsız Örneklem T Testi ve Ġkili Durum Lojistik Regresyon Analizi
kullanılmıĢtır.
Bulgular: Erkek katılımcıların Çidobö toplam puanları, kızlara oranla anlamlı
ölçüde yüksek bulunmuĢtur. Übö-çe toplam puanları, TAÖ-20 toplam ve alt boyut
puanları ile pozitif yönde anlamlı korelasyonlar göstermektedir. Çidobö toplam
puanları ile Übö-çe faktör 1 puanları pozitif yönde anlamlı korelasyon
göstermektedir. Cinsiyet, ÜBÖ-ÇE faktör 1, TAÖ-20 faktör 1ve TAÖ-20 faktör 3
faktörlerinin dijital oyun bağımlısı olma durumunu anlamlı ölçüde öngördüğü tespit
edilmiĢtir.
Sonuç: Aleksitimi karakter özelliklerinin erken farkedilmesi ve tedavi planlanması
ile üstbiliĢ sorunlarını hedefleyen terapötik müdahaleler dijital oyun bağımlılığı
geliĢim riskini azaltabilir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Dijital oyun bağımlılığı |
tr_TR |
dc.subject |
Aleksitimi |
tr_TR |
dc.subject |
Üstbiliş |
tr_TR |
dc.subject |
Digital game addiction |
tr_TR |
dc.subject |
Alexithymia |
tr_TR |
dc.subject |
Metacognition |
tr_TR |
dc.title |
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞI İLE ALEKSİTİMİ VE ÜSTBİLİŞSEL SORUN ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Objective: The aim of this study is to examine the association between digital game
addiction, alexithymia and metacognitive problems in secondary school students.
Method: 667 students aged 9-16 years (51.1% male, n=341; 48.7% female, n=325;
0.1% unchecked, n=1) from three secondary schools in Istanbul participated in this
study. Personal Information Form, Toronto Alexithymia Scale (TAS-20),
Metacognition Questionnaire For Children (MCQ-C) and Digital Game Addiction
Scale for Children (DGASFC) were applied to participants. SPSS 20 was used for
statistical data analysis. Also The Pearson Product Moment Correlation, Independent
Samples T Test and Binary Logistic Regression Analysis were used for analysis.
Results: Total DGASFC scores of male participants were found to be significantly
higher than the female participants. There were significant positive correlations
between MCQ-C total sores, TAS- 20 total and sub-dimension scores. There was a
significant positive correlation between DGASFC total scores and MCQ-C factor 1
scores. Gender, MCQ-C factor 1, TAS-20 factor 1 and TAS-20 factor 3 were found
to predict the status of digital game addiction, significantly.
Conclusion: Early interventions about determining the alexithymia personality traits
and establishing treatment plans, and therapeutic interventions adressing digital
metacognition problems may decrease the risk of digital game addiction
development. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
67 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Nurullayeva, Narmin, ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞI İLE ALEKSİTİMİ VE ÜSTBİLİŞSEL SORUN ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |