dc.contributor.author |
Akbulut, İlknur
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-08T07:02:31Z |
|
dc.date.available |
2020-01-08T07:02:31Z |
|
dc.date.issued |
2019-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5269 |
|
dc.description.abstract |
Bu tezin amacı, Tanzimat döneminde Türkçe kaleme alınmış tiyatro metinlerinde
kadın karakterin özelliklerinin belirlenmesidir.
Çalışmanın birinci bölümü olan giriş kısmında, çalışmanın çerçevesi ele alınmıştır.
İkinci bölüm, batı tiyatrosunun Osmanlı topraklarında yer almasının anlatıldığı tarih
bölümüdür. Bu bölümde Osmanlı Devleti’nin batı tiyatrosu ile tanışması, ve
tiyatronun XIX. yüzyılda Osmanlı’da nasıl geliştiği anlatılmıştır. Aynı zamanda bu
dönemde Türkçe kaleme alınmış tiyatro oyun türlerinin komedya, manzum dram,
romantik dram, melodram, evcil ve duygusal dram, müzikli oyun olduğu tespit
edilmiştir.
Üçüncü bölüm, yapılan çalışmanın sonucunun sağlıklı olması için kaleme alınmış bir
bölümdür. Bu bölümde Tanzimat döneminde toplumda kadının yeri sorgulanmıştır.
Kaynaklar araştırılmış, toplumda kadına ne gözle bakıldığı, ne haklara sahip olduğu,
Tanzimat döneminde yapılan yeniliklerin kadının toplumsal hayatı ve yerini nasıl
etkilediği ortaya konmuştur.
Dördüncü bölümde, Tanzimat dönemindeki tiyatro türlerinden birer oyun örneği
seçilmiştir. Seçilen oyunlar; komedya türü için Şair Evlenmesi, manzum dram için
Nesteren, romantik dram için Vatan Yahut Silistre , melodram için Afife Anjelik ,
duygusal ve evcil dram için Zavallı Çocuk, Müzikli Oyun türü için ise İstanbul
Efendisi’dir. Tanzimat dönemi Türkçe tiyatro metinlerinde kadın karakterlerin
özelliklerini tespit edebilmek için adı geçen bu oyunlarda konunun ekseninde duran
kadın karakter, ana kadın karakter olarak kabul edilmiştir. Belirlenen karakter yazar
tarafından hangi özellikleri öne çıkartılarak kaleme alınmıştır sorusu çerçevesinde
alıntılarla incelenmiştir.
Sonuç bölümü tüm bölümlerde elde edilen verilerin karşılaştırıldığı ve tespitlerin
yapıldığı değerlendirme yapılan bölümdür. Özellikle üçüncü bölümde görülen
Tanzimat dönemindeki Osmanlı kadını ile dönemin tiyatro eserlerinde yer alan kadın
karakterlerin özellikleri karşılaştırılmış ve ne kadar gerçek oldukları incelenmiştir.
Bunun yanında, yazarların kadın karakterleri neden kaleme aldıkları, karakter
özelliklerini ne amaç güderek belirledikleri incelenmiş ve tartışılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Türk Tiyatrosu |
tr_TR |
dc.subject |
Kadın Karakter |
tr_TR |
dc.subject |
Tanzimat |
tr_TR |
dc.subject |
Turkish Theatre |
tr_TR |
dc.subject |
Women characters |
tr_TR |
dc.subject |
Tanzimat |
tr_TR |
dc.title |
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRKÇE TİYATRO METİNLERDE KADIN KARAKTERLER |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The purpose of this thesis is to analyze female characters in Turkish Theatre during
the Tanzimat Period.
First section is the introduction and a general structural outline.
Second part is a historical discussion of Western Theatre's presence and influence
upon Ottoman Empire, analyzing its effects on Ottoman theatre in late nineteenth
century. Popular types of plays are discussed, concluding that comedy, poetic
drama, romantic drama, emotional drama, melodrama and musicals are the types of
plays produced during this era.
In section three, after an intensive search of related literature, the place and
importance of women in Ottoman Society is analyzed, with the effects of reforms
and civil rights movements of that time.
In the fourth section, some popular plays of the Tanzimat Period are discussed from
the point of women characters. These include “Şair evlenmesi” for comedy, “Vatan
Yahut Silistre” for romantic drama, “Afife Anjelik” for melodrama , “Zavallı Çocuk”
for emotional drama and “İstanbul Efendisi” for musical. In order to determine the
attributes of female characters in Turkish plays of the Tanzimat era, the woman who
is directly related to the main theme is selected and analyzed as the main character.
In the last section, a conclusive evaluation is conducted by comparing different
female characters from previous sections and assessing how realistic these could be,
along with authors' motivations in creating them. Characters from the plays discussed
in the third section are used specifically for the above mentioned analysis. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
76 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Akbulut, İlknur, TANZİMAT DÖNEMİ TÜRKÇE TİYATRO METİNLERDE KADIN KARAKTERLER(2019),İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |