dc.contributor.author |
Bilgiç, Birgül
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-07T07:54:05Z |
|
dc.date.available |
2020-01-07T07:54:05Z |
|
dc.date.issued |
2016-04 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5260 |
|
dc.description.abstract |
Türkiye’de son yıllarda bütün kamu ve özel radyo televizyon kanallarında
yoğun olarak ‘kamu spotu’ ve ‘zorunlu yayınlar’ ile karşılaşılmaktadır.
Bu makalenin amacı; Türkiye’de kamu ve özel radyo televizyon kanallarında
kamu yararı amacıyla ücretsiz olarak yayınlanan kamu spotlarının oluşum
ve yayın sürecini irdelemektir. Bu araştırmada zorunlu yayınlar; ‘zorunlu
kamu spotu’ olarak kabul edilip kamu spotu bağlığı altında ele alınmıştır.
Kamu spotları yasal düzenlemeleriyle birlikte incelenerek kamu spotlarının
nasıl bir oluşum ve yayın sürecinden geçtiği sorusu yanıtlanmıştır.
Kamu spotu oluşum ve yayın süreci yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi
kullanılarak araştırılmıştır. Kamu spotu oluşum sürecinde yer alan kamu
spotu hazırlayan ve yayınlayan kurumların yetkilileriyle görüşmeler
yapılmıştır. Kamu spotu hazırlayan kamu kurumlarını temsilen Sağlık
Bakanlığı, sivil toplum kuruluşlarını temsilen TOFD Türkiye Omurilik
Felçlileri Derneği ile görüşülmüştür. Kamu spotu yayın sürecinde ise
kamu yayıncılığını temsilen TRT Türkiye Radyo Televizyon Kurumu ile
özel radyo televizyon yayıncılığını temsilen Kanaltürk ile görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Son olarak kamu spotu sürecinde düzenleyici ve
denetleyici kurum olan RTÜK Radyo Televizyon Üst Kurulu araştırmaya
dahil edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen veriler sonucunda ortaya çıkan eksiklikler
saptanmış ve bunların giderilmesi için öneriler getirilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi |
tr_TR |
dc.subject |
Kamu Spotu |
tr_TR |
dc.subject |
Zorunlu Yayın |
tr_TR |
dc.subject |
Kamu Yararı |
tr_TR |
dc.subject |
Sosyal Pazarlama |
tr_TR |
dc.subject |
Sosyal Reklam |
tr_TR |
dc.subject |
Public Service Announcements |
tr_TR |
dc.subject |
Obligatory Broadcasting |
tr_TR |
dc.subject |
Public Good |
tr_TR |
dc.subject |
Social Marketing |
tr_TR |
dc.subject |
Social Advert |
tr_TR |
dc.title |
Türkiye’de Kamu Spotu Oluşum Süreci ve Yayın Politikaları |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
It has been intensively met with Public Service Announcements and
obligatory broadcastings in all public and private radio and TV channels in
Turkey in recent years.
The purpose of this article is to study the formation and broadcasting process
of Public Service Announcements broadcast freely in public and private
radio and television channels for the purpose of public good in Turkey. The
obligatory broadcastings in this research has been accepted as “obligatory
Public Service Announcement” and handled under the dependence of
Public Service Announcement. Public Service Announcements have been
examined together with their legal regulations and the question “how do
Public Service Announcements go through a process of formation and
broadcasting?” has been answered.
The process of formation and broadcasting of Public Service Announcements
has been examined by using semi-structured interview method. Interviews
have been made with the authorities of the institutions preparing and
broadcasting Public Service Announcements taking part in the formation
process of Public Service Announcements. It has been interviewed with
Ministry of Health as the representative of public institutions preparing
Public Service Announcements and with Spinal Cord Paralytics Association
of Turkey as the representative of non-governmental organizations. During
the process of broadcasting Public Service Announcements, TRT Turkish
Radio Television Corporation as the representative of public broadcasting
and Kanaltürk as the representative of private radio television broadcasting
were interviewed. Finally, RTÜK, Radio Television Supreme Council,
which is the regulating and supervising institution in the process of Public
Service Announcements, was included into the research.
Deficiencies which came out as a result of data obtained in the research
were determined and suggestions are put forward in order for them to be
removed. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
25 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
61 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Bilgiç, Birgül, Türkiye’de Kamu Spotu Oluşum Süreci ve Yayın Politikaları(2016), İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi |
tr_TR |