dc.descriptionabstract |
Bu araştırmanın temel amacı üniversite mezunu evli bireylerin evlilik
doyumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi ve cinsellik olgusuna ilişkin
algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesidir. Araştırmada karma araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle amaçsal örnekleme yöntemi ile ve nicel
araştırma yöntemlerinden tarama modeli bağlamında nicel veriler toplanmış
ardından amaçlı örnekleme yöntemi ile ve nitel araştırma yöntemlerinden
metafor analizi yoluyla nitel veriler toplanmıştır. Bu karma yöntem araştırması
literatürde “açıklayıcı ardışık desen” olarak adlandırılmaktadır. Araştırmanın
nicel örneklemini 208 kadın 75 erkek olmak üzere toplam 283 evli birey
oluşturmaktadır. Nitel örneklemi ise nicel veri toplama sürecine de katılmış ve
nitel aşamaya da katılmaya gönüllü olan ayrıca araştırma amacına uygun 45‟i
kadın 30‟u, erkek olmak üzere toplam 75 kişiden oluşmaktadır. Nicel veri
toplama aracı olarak Çelik ve Yazgan İnanç (2009)‟ın geliştirmiş oldukları
“Evlilik Doyumu Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak ise
katılımcıların cinsellik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri
(metaforları) belirlemek için “cinsellik…… gibidir; çünkü ………” cümlesini
tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada elde edilen nicel bulgulara göre,
üniversite mezunu evli bireylerin evlilik doyumlarının cinsiyet, yaş, evlilik yaşı,
çocuk sahibi olup olmama ve gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde
değiştiği görülmüştür. Cinsiyete göre bakıldığında, evlilik doyum ölçeği alt
boyutlarından cinsel doyumun erkeklerde kadınlara göre daha yüksek olduğu
saptanmıştır. Yaş değişkeni için ise, 35-39 yaş arasındaki bireylerin evlilik
doyumu aile alt boyut puanlarının diğer yaşlarda olanlardan daha yüksek olduğu
saptanmıştır. Evlilik yaşına dair sonuçlar ise, 25-29 yaş arasında evlenmiş olan
kişilerin evlilik doyumu ölçeği cinsellik alt boyut puanlarının görece geç
yaşlarda evlenmiş olanlardan daha yüksek olduğunu göstermektedir. Çocuk
sahibi olmayan evli bireylerin evlilik doyumu cinsellik alt boyut puanlarının
çocuk sahibi olanlardan daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Son olarak
yüksek gelir düzeyine sahip bireylerin cinselliğe dair doyum puanlarının orta
gelir düzeyinde olanlardan daha yüksek olduğu görülmüştür. Diğer yandan
evlilik süresi ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre herhangi anlamlı bir
farklılığa ulaşılmamıştır. Nitel kısımda yürütülen metafor analizi sonuçlarına
göre ise; katılımcıların cinsellik kavramına ilişkin toplam 75 adet ve 54 farklı
geçerli metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar ortak özellikleri
bakımından 4 farklı kavramsal kategori (yiyecek-içecek olarak, bir eylem
olarak, soyut bir kavram olarak, bir kavram/nesne olarak) altında toplanmıştır.
Metaforların geliştiren katılımcı bağlamında yapılan incelemesinde; erkekl erin
cinselliğe dair geliştirdikleri metaforların kadınların geliştirdikleri
metaforlardan daha fazla olumlu içeriğe sahip oldukları, yine evlilik yaşı daha
xiv
düşük olanların da diğer katılımcılardan farklı olarak metaforlarına çoğunlukla
pozitif anlam yüklenmiş oldukları belirlenmiştir. Yine gelir düzeyi yüksek olan
kişilerin cinselliğe dair geliştirdikleri metaforların orta gelirde olanlardan daha
olumlu olduğu görülmektedir. Son olarak çocuk sahibi olmayan bireylerin
cinselliğe ilişkin algılarının çocuk sahibi olanlardan daha olumlu olduğu
görülmüştür. Elde edilen nicel ve nitel bulgular bir arada benzer çalışmalar
bağlamında tartışılarak çeşitli öneriler getirilmiştir. Tüm nitel bulguların nicel
bulgularla tutarlı ve onları açıklayıcı nitelikte olduğu iler i sürülebilir. Ayrıca
buna benzer başka çalışmaların daha geniş ve farklı yapıları da yansıtan
örneklemler ile yeniden yapılmasının alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
World‟s population has been increasing day by day and the resources have been
diminishing. Compared to 1980‟s, world‟s usage of energy has been doubled. In this
The aim of this research, to analyze university graduate married couples‟ marriage
satisfaction in some variables and to make metaphor analysis on their perception of
sexuality facts. Mixed method is used in the research. First the quantitative data is
collected with the help of the purposive sampling and in quantitative research
methods of scanning method and than the qualitative data is collected with the help
of the purposive sampling and in qualitative research methods of metaphor analysis.
This mixed method is named as “explanatory sequential design” in literature. 208
female and 75 male, in total 283 marriage couple, constitutes the qualitative sample.
45 female and 30 male, in total 75 people, constitutes the quantitative sample, which
also help on collecting quantitative sample and also volunteered on qualitative
sampling. “Marriage Satisfaction Scale” who is enhanced by Çelik and Yazgan İnanç
(2009) is used on quantitative sampling. “Sexuality like…; because…” is wanted to
be completed as the qualitative sample to assess sample‟s metaphors on their mind
about sexuality.
On the research, based on the qualitative finding, it is found that the university
graduate couple‟s marriage satisfaction changes meaningfully by their sex, age,
marriage age, whether they have kids or not, and their income. By looking on
marriage satisfaction scale, according to sex, it is found that sexual satisfaction is
higher on males than females. On age variable, 35-39 aged individuals‟ marriage
satisfaction family sub-dimension score is higher than other aged individuals.
According to marriage age, 25-29 aged individual‟s marriage satisfaction family subdimension
score is higher than the individuals who get married in older ages.
Marriage satisfaction family sub-dimension score of couples who have kids are
higher than who don‟t have. Lastly, high income couples‟ marriage satisfaction
family sub-dimension score is higher than couples who have middle income. On the
other hand, there isn‟t any meaningful result is found on education levels and the
duration of marriage. Based on the metaphor analysis on qualitative sampling, it is
observed that out of 75, 54 meaningful metaphors about sexuality are created. These
metaphors are collected on 4 different conceptual categories; (food-drink, action,
intangible terms, term/object). By looking on the metaphors, it is observed that
metaphors, which are created by males, are more positive that the females‟ and also
older aged married couples metaphors‟ are more positive than other samples‟. Highincome
individuals‟ metaphors are more positive than middle-income individuals‟.
Lastly, couples that have kids, have more positive metaphors about sexuality, which
don‟t have any kid. According to qualitative and quantitative outcomes, some
suggestions are made about related subjects. All quantitative outcomes are explanatory and consistent with qualitative outcomes. Besides, it is thought that,
different types of research on related topic can contribute the field. |
tr_TR |