Abstract:
Yabancı dil öğretimi, yalnızca hedef dilin dil bilgisi ile kelimelerini
öğretmek ve temel dil becerilerini kazandırmak değil, aynı zamanda o dilin
kültürünün de öğretimidir. Çünkü yabancı bir dil her zaman beraberinde
yabancı bir kültürü de getirir. Bireylerin dili daha iyi anlayabilmeleri için
dilini öğrendikleri ülke ile ilgili kültürel özellikleri de öğrenmesi oldukça
önemlidir. Dil ve kültürün ayrılmaz parçalar olduğu dili öğrenirken kültürün
de öğrenilmesi gerektiği yadsınamaz bir olgudur. Dil ve kültür arasındaki
mükemmel ilişkiden dolayı dil öğretimi aynı zamanda kültür öğretimidir.
Günümüz yabancı dil öğretim süreçlerinde, kültür aktarımının çok önemli
olduğu görülmektedir. Dil öğretim malzemelerinin önemli bir parçası olan
yabancı dil ders kitapları da o dili konuşan toplumun özelliklerini yansıtır
ve o dile ait kültürün taşıyıcılığını yapar.
Bu çalışmada dil öğretiminin aynı zamanda kültür öğretimi olduğu
düşüncesinden yola çıkılarak yabancı dil olarak Türkçe derslerinde
kullanılan aynı zamanda kültür aktarım araçlarından olan ders kitaplarının
bu süreçteki yeri ve önemi sorgulanmış ve yabancılara Türkçe öğretimi
bağlamında ders kitaplarında kültür aktarımı konusu, yabancı dil olarak
Türkçe öğretiminde kullanılan‚ Yedi İklim Türkçe Öğretim seti B1 ve
B2 düzeyi ders kitapları esas alınarak doküman incelemesi yöntemine
göre incelenmiştir. Yedi İklim Türkçe Öğretim seti B1 ve B2 düzeyi
ders kitapları kültür aktarımı açısından incelendiğinde, içeriğinde hedef
kültür olan Türk kültürünün öğrencilere farklı yönleriyle sunulan birçok
öge içerdiği, bunun yanı sıra ders kitaplarında Türk kültürü dışında farklı
kültürel unsurlarında yer aldığı görülmüştür.