Abstract:
Bu çalışmanın amacı, anadili Türkçe olmayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin
ilkokuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunları belirlemektir.
Araştırmanın yürütülmesinde nicel araştırma modellerinden genel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 Eğitim-Öğretim
yılında Diyarbakır il merkezi, ilçe merkezleri, beldeleri ve köylerindeki
ilkokullarda görev yapan ve oranlı küme örnekleme yoluyla seçilen 705
birinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı
tarafından geliştirilen “Anadili Türkçe Olmayan İlkokul Öğrencilerine İlkokuma
Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Ölçeği (ATOİYSÖ)”
aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın veri kaynağını ölçekle toplanan
veriler oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, betimsel istatistik teknikleri
kullanılmıştır. Anadili Türkçe olmayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin
sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazmaya hazırlık boyutunda karşılaştıkları
sorunlar konusunda ölçekteki görüşlerinin aritmetik ortalamasına göre
sorunların en önemlisi “Öğrenciler dil probleminden dolayı söyleneni
anlamakta güçlük çekiyor” şeklindedir. Anadili Türkçe olmayan ilkokul
birinci sınıf öğrencilerinin sınıf öğretmenlerinin seslerden heceler, kelimeler,
cümleler ve metin oluşturma alt boyutunda karşılaştıkları sorunlar
konusunda ölçekteki görüşlerinin aritmetik ortalamasına göre sorunların
en önemlisi “Anadili Türkçe olmayan öğrenciler, kelime dağarcığı yeterince
zengin olmadığı için cümle kurarken zorlanıyor.” şeklindedir. Anadili
Türkçe olmayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sınıf öğretmenlerinin
okuryazarlığa ulaşma boyutunda karşılaştıkları sorunlar konusunda ölçek- teki görüşlerinin aritmetik ortalamasına göre sorunların en önemlisi “Anadili
Türkçe olmayan öğrenciler kelimeleri anlamlandıramadıkları için yavaş
yazıyor.” şeklindedir.