Abstract:
Türkiye’nin dışa açılım sürecinde “Büyük Öğrenci Projesi” ile başlayan
yabancılara Türkçe öğretimi, son yıllarda büyük bir ivme kazanarak sadece
Türk ve akraba topluluklara değil, dünyaya açılan bir proje hâline
gelmiş bulunuyor. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi, yalnız bir dil
öğretimi olmayıp Türk kültürünün ve değerler sisteminin de dışa açılım
süreci demektir. Bu süreçte YTB’ye, MEB’na, TÖMER’lere, Yunus Emre
Enstitüsüne ve TİKA’ya önemli görev ve sorumluluklar düşmektedir.
Bu kurumlarda görev alacak öğretim elemanının çok donanımlı olması ve
ülkeler arası kültürel farkları iyi bilmesi gerekmektedir. Öğretim elemanı,
bir dili öğretirken aynı zamanda o dilin kültürel kodlarını da aktarıyor. Bu
bakımdan öğretim elemanının lisans ve lisansüstü düzeyde iyi yetişmesi
büyük önem arz ediyor. Yabancı öğrencinin gözünde öğretim elemanı Türkiye’nin
imajı olarak görülüyor. Gerek yurt içi, gerekse yurt dışı eğitim kurumlarında
görevlendirilecek öğretim elemanı, bir misyon adamı niteliğinde
yetiştirilmeli, sorumluluklarını yerine getirebilecek bilinçte olmalıdır.
Üniversitelerimizin yeni kurulan veya kurulmakta olan dil merkezlerinde,
yabancılara Türkçe öğretecek öğretim elemanı sıkıntısı yaşanmaktadır.
Kısa süreli kurslar veya sertifika programları ile öğretim elemanı açığının
kapatılması mümkün görülmemektedir. Bunun için üniversitelerimizde
Türkçe öğretimi ile ilgili lisans ve lisansüstü programlarına yeni bir işlerlik
kazandırılması hayati bir önem taşımaktadır.