Abstract:
Günümüzde ikinci dil, küresel dünyanın ihtiyaç duyduğu en temel gereksinimlerden
biridir. Bu ihtiyaç, yüzyıllardan beri uygulanan yabancı dil
öğretim/edinim yöntemlerinin yeniden tartışılmasını sağladı. Dil öğretiminde/
ediniminde çeviri yöntemden, seçmeci yönteme kadar uzanan geniş
yelpazede öğreticilerin uygulayabileceği pek çok yöntem mevcuttur.
Dil edinme yetisi, doğuştan her insanda var olan gizil bir güçtür. İnsanın
anadili ile sonradan konuşmak istediği ikinci dil arasında, edinim bağlamında
ciddi sorunlar vardır. Tartışmalar, genel olarak bu noktada odaklanmaktadır.
Anadil edinimi bu kadar kolay iken ikinci dil edinimi neden bu
kadar zor?
Chomsky, yabancı dil öğrenen bireylerin “evrensel dil ilkeleri”ne göre asgari
düzeyde hedef dilde cümle üretme düzenini kavraması gerektiğine
inanır. Ona göre, dilde iki yapı vardır; yüzey yapı ve derin yapı. Anlamlı
bir öğrenmenin gerçekleşmesi için “anadil edinimi”ne yakın bir öğrenmenin
gerçekleşmesi gerekir. Chomsky, evrensel dilbilgisinde sağlaması
gereken prensipler ve parametrelerin olduğunu savunur. Dilin içine doğan
çocuk, anadili bu evrensel ilkelere göre öğrenir.
Yabancı dil öğreniminde temel ilke, dilin içselleştirilmesi, sistem ve kurallarının
edinilmesidir. Dili, bir fizik kanununu öğretir gibi öğretemeyeceğimize
göre, doğal dil oluşumuna gidecek yol ve yöntemleri bulmak
zorundayız. Bu çalışma, dil öğretimi ve edinimi noktasında var olan yol ve yöntemlerin
karşılaştırılması ve tartışılmasıyla Türkçenin yabancı dil olarak nasıl daha
“doğru ve kolay” öğretilebileceği hususunda önerileri kapsamaktadır.