dc.contributor.author |
Korukçu, M. Melih
|
|
dc.date.accessioned |
2019-06-27T12:08:04Z |
|
dc.date.available |
2019-06-27T12:08:04Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2149-3960 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2472 |
|
dc.description.abstract |
XIX. yüzyıl geniş ve kapsamlı dönüşümlerin yaşandığı, büyük akımları, toplumsal, düşünsel,
ekonomik ve teknolojik değişimleri temelinde barındıran bir zaman dilimidir. Öncelikle Avrupa’yı
etkilese de tüm dünyanın uygarlık tarihinde dönüm noktalarını içeren bir süreci başlatmıştır.
XIX. yüzyılın düşünsel niteliğinde özgürlük ve eşitlik gibi kavramlar ön plana çıkmıştır.
Her ne kadar bir önceki yüzyılda doğmuş olsa da Romantizm, XIX. yüzyıla damgasını vurmuş
bir akımdır. Klasisizme tepki olarak XVIII. yüzyılın sonlarına doğru ortaya çıkan Romantizm, doğaya
ve duygulara yakınlığı ve lirik çıkışıyla bir anlamda yüzyılın ilk yarısındaki coşkulu ve tutkulu
tavrın da bir yansımasıdır. Sanatın her türünde kendini gösteren bu akım, tiyatro sanatını
da derinden etkilemiştir. Bu süreçte tiyatroda eğilimin vodvillere ve müzikal anlatımı da içeren
türlere doğru kaydığı, sonucunda da melodramın ortaya çıktığı görülür. Oyun yazarlığı bağlamında
bu yüzyılda yoğun olarak karşımıza çıkan kavramlar, yanılsama ve “tiyatral ironi”dir.
Romantik dönemin oyunculuğuna baktığımızda ise yine coşkunluğun ve aşırılığın ön planda
olduğunu görürüz. XIX. yüzyıl Avrupa tiyatrosunda Romantizmin etkisinin yanı sıra teknolojik
gelişmelerin de sahne tasarımlarına yansımasıyla oyun yazarlığı ve oyunculuk etkilenmiştir.
Sahne aydınlatılmasının ilk kez kullanılabilmesi, döner sahne vb. yenilikler oyun yazarlarına
olduğu kadar oyunculara da çeşitli kolaylıklar ve olanaklar tanımıştır. Romantizmin tiyatro sanatının
gelişim evresinde özel ve önemli bir süreci oluşturduğu söylenebilir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi |
tr_TR |
dc.subject |
XIX. Yüzyıl |
tr_TR |
dc.subject |
Romantizm |
tr_TR |
dc.subject |
Tiyatro |
tr_TR |
dc.subject |
19th Century |
tr_TR |
dc.subject |
Romanticism |
tr_TR |
dc.subject |
Theatre |
tr_TR |
dc.title |
XIX. Yüzyıl Avrupa’sında Romantizmin Tiyatro Yaşamındaki Etkileri |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
In its origins, 19th century carries tremendous and comprehensive transformations including large
movements, social, intellectual, and economical changes. Although, it initially affected Europe,
later it also leaded many turning points in the history of civilization worldwide. In the 19th century,
concepts like freedom and equality have become dominant intellectual qualities. Although
Romanticism had arisen in the preceding century, it is an art movement that affected 19th century.
Romanticism, born as a reaction to Clacisism, with its relation to nature and emotions and lyrical
uprising is a reflection of raptorous and passionate attitudes. Romanticism affected theater as
deeply as it did all other art forms. In this period, genres such as vaudville and musicals became
popular and gave rise to a new form known as melodrama. In playwrighting, two concepts were
in demand: illusion and irony. When I look closely to the practice of acting in this century, it reflects
ebullience and exaggeration. Aside from the affects of Romanticism, technological progress while
opening ways to using new stage design techniques also informed the practice of acting and
playwrighting. The progress in this century, such as scene lighting and the revolving stage, while
generating convenience and opportunities to playwrights was as useful for the actors of the 19th
century stage. In conclusion, the era of Romanticism played a significant role in the evolution of
theatre in the 19th century. |
tr_TR |
dc.publisher.issue |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
27 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
36 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Korukçu, M Melih, XIX. Yüzyıl Avrupa’sında Romantizmin Tiyatro Yaşamındaki Etkileri(2015), İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi |
tr_TR |