Abstract:
Globalleşen dünya ile hızlı değişim döngüsüne tanık olan muhasebe bilgi sisteminin
sürekli gelişiminin takibi gereklidir. Rekabet ortamında başarı; doğru, tarafsız ve
güvenilir bilgi üretimi sağlayan muhasebe fonksiyonun görevidir. Küresel dünyada
değişen ihtiyaçlar karşısında muhasebeden beklentilerde farklılaşmaktadır. Gelişen
süreç içerisinde muhasebe ve finans işlemlerinin hayati önem taşıması ile mesleği
yerine getiren kişilerin eğitimleri önemli bir konu olmuştur. Bu eğitimlerin verildiği
programlardan biri olan lisans programlarının içeriği, muhasebeye ilişkin verilen
derslerin eğitimin kalitesi ve etkinliği ile büyük ölçüde ilgilidir. Buradan yola
çıkılarak yeterli bilgi ve pratiğin kazandırılmasında üniversite eğitiminin önemi
büyüktür.
Bu araştırmada Marmara bölgesinde 17, Ege bölgesinde 11 devlet üniversitesinin
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi bünyesinde bulunan toplam 122 bölüm
incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi bünyesinde
verilen muhasebe eğitiminin SMMM Staj Başlatma ve SMMM Yeterlilik Sınavı
açısından denkliğin belirlenmesidir. Bu amaç çerçevesinde Marmara ve Ege
bölgesinde bulunan devlet üniversitelerinin iktisadi ve idari bilimler fakültelerinin
web sitelerine ulaşılarak ders içerikleri incelenmiş, zorunlu ve seçmeli ders ayrımına
gidilmiştir. Bu ayrım sonucunda iki bölge ayrı ayrı ele alınıp zorunlu ve seçmeli ders
toplamları bölüm toplamlarına oranlanarak derslerin yüzdesine ulaşılmıştır. Derslerin
yüzdesinden yola çıkılıp, sınav konularının yüzdesel ağırlığını karşılayıp
karşılamaması araştırılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, sınav
konularının dağılımında üniversitelerdeki seçmeli derslerin daha ağırlıkta verildiği ve
Ege bölgesinin Marmara bölgesine oranla sınav konularını daha çok karşılayıcı bir
eğitim verdiği sonuçlarına ulaşılmış ve çözüm önerilerinde bulunulmuştur.