dc.contributor.author |
Kazemghamsari, Azin
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-25T06:48:05Z |
|
dc.date.available |
2019-05-25T06:48:05Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2142 |
|
dc.description.abstract |
This thesis investigates the job burnout level of teachers of Istanbul Aydin University. In
this study, burnout is considered as a three-dimensional syndrome (i.e. emotional
exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment) that is measured
with the ‘Maslach Burnout Inventory’. The data were analyzed quantitatively by using
statistical software (SPSS). Data collected from 135 teachers.
Analysis the data revealed that in all three aspects, burnouts for male are more than
females. Moreover lack of personal accomplishment has the most unity with the age of
teachers at the next level emotional exhaustion. It was also seen that elder teachers have
more burnout and the more experience will lead to more burnout of teachers.
This study implied that in order to cope with burnout and increase teacher effectiveness,
teachers’ working conditions should be improved and specific intervention programs
should be designed to meet the needs of the participants.
Furthermore, the study also revealed that organization need for a carefully plans by
paying more attention to the teacher. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Job Burnout |
tr_TR |
dc.subject |
Maslach Burnout Inventory |
tr_TR |
dc.subject |
Teachers |
tr_TR |
dc.subject |
Mesleki Tükenmişlik |
tr_TR |
dc.subject |
Maslach Tükenmişlik Envanteri |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretmenler |
tr_TR |
dc.title |
Teacher’s Burnout and Determining the Most Important Components of Burnout with a Case Study on Academic Staff |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Bu tezde, Aydın Üniversitesindeki öğretmenlerin işlerindeki tükenmişlik seviyesi
araştırılmaktadır. Bu araştırmada tükenmişlik durumu üç boyutta incelenmiştir (
duygusal çöküş, duyarsızlaşma ve düşük kişisel başarı) ve bu araştırma ‘Maslach
Tükenmişlik Envanteri’ ile ölçülendirilmiştir.
Bu bilgiler üç durumda da analiz edildiğinde, erkeklerin bayanlara göre daha fazla
tükenmişlik sendromu yaşadığını ortaya koyuyor. Bununla boyutlardan düşük kişisel
başarı, öğretmenlerin yaşlarıyla ilgili olarak bir sonraki aşama olan duygusal çöküşte
bir birleşme oluşturuyor. Araştırmalarda görüldü ki yaşça büyük olan öğretmenlerin
tükenmişlik sendromu yaşlarıyla doğru orantılı, yani ne kadar fazla tecrübeli olurlarsa o
kadar öğretmenlerin tükenmişlik hali artıyor.
Araştırma gösteriyor ki öğretmenlerin tükenmişlik halini azaltıp onları etkili kılabilmek
için, öğretmenlerin çalışma şartları iyileştirilmeli ve katılımcıların taleplerini karşılamak
için bu konuyla ilgili iyileştirme programları dizayn edilmelidir.
Ek olarak, bu araştırma gösteriyor ki organizasyon öğretmenlere çok dikkat ederek çok
titiz bir şekilde planlanmalıdır. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
79 |
tr_TR |