dc.contributor.author |
Bilgiç, Birgül
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-23T07:51:49Z |
|
dc.date.available |
2019-05-23T07:51:49Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2071 |
|
dc.description.abstract |
Bu araĢtırmanın amacı; radyo ve televizyon kanallarında yoğun olarak karĢımıza
çıkmaya baĢlayan kamu spotlarının Türkiye‟deki oluĢum ve yayın sürecini yasal
düzenlemeleriyle birlikte incelemektir.
Dört bölümden oluĢan araĢtırmanın birinci bölümü; giriĢ kısmından oluĢmaktadır.
AraĢtırmanın ikinci bölümünde; literatür tarama yöntemiyle kamu yararı kavramı,
özellikleri ve iliĢkili olduğu diğer kavramlarla birlikte ayrıntılı olarak ele
alınmaktadır.
Üçüncü bölümde ise; kamu yararı kavramı bağlamında sosyal pazarlama, sosyal
reklam ve kamu spotu kavramları yasal düzenlemeleriyle birlikte irdelenmiĢtir.
Dördüncü bölümde; kamu spotu oluĢum ve yayın süreci, yarı yapılandırılmıĢ
görüĢme yöntemi kullanılarak araĢtırılmıĢtır. Kamu spotu oluĢum sürecinde yer alan
kamu spotu hazırlayan kurumlarla görüĢmeler yapılmıĢtır. Kamu spotu hazırlayan
kamu kurumlarını temsilen Sağlık Bakanlığı, sivil toplum kuruluĢlarını temsilen
Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği ile görüĢülmüĢtür. Kamu spotu yayın sürecinde
ise kamu yayıncılığını temsilen TRT Türkiye Radyo Televizyon Kurumu ile özel
radyo televizyon yayıncılığını temsilen Kanaltürk ile görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir.
Son olarak kamu spotu sürecinde düzenleyici ve denetleyici kurum olan RTÜK
Radyo Televizyon Üst Kurulu araĢtırmaya dahil edilmiĢtir.
AraĢtırmadan elde edilen veriler sonucunda ortaya çıkan eksiklikler saptanmıĢ ve
bunların giderilmesi için öneriler getirilmiĢtir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Kamu spotu |
tr_TR |
dc.subject |
Kamu yararı |
tr_TR |
dc.subject |
Sosyal pazarlama |
tr_TR |
dc.subject |
Zorunlu yayınlar |
tr_TR |
dc.subject |
Public service announcement |
tr_TR |
dc.subject |
Public benefit |
tr_TR |
dc.subject |
Social marketing |
tr_TR |
dc.subject |
Compulsory broadcast |
tr_TR |
dc.title |
TÜRKİYE’DE KAMU SPOTU OLUŞUM SÜRECİ VE YAYIN POLİTİKALARI |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The purpose of this study is to analyze the process of creating and broadcasting
public service announcements, along with the related legal regulations, that we begin
to encounter frequently in radio and television channels.
The first part of the study that consists of four parts is the introduction. The second
part analyzes in detail the concept of public interest, its characteristics and other
related concepts based on a literature review.
Within the context of the concept of public interest, the third part discusses the
concepts of social marketing, social advertising and public service announcement
along with the related legal regulations.
The fourth part analyzes the public service announcement creation and broadcasting
using the semi-structured interview method. Interviews were made with
organizations that prepare public service announcements. The Ministry of Health in
representation of the public organizations that prepare public service announcements,
and the Spinal Cord Paralytics Association of Turkey in representation of
nongovernmental organizations preparing such announcements were interviewed. In
the public service announcement broadcasting process, the Turkish Radio and
Television Corporation (TRT) in representation of public broadcasting and Kanaltürk
in representation of private radio and television broadcasting were interviewed.
Finally, the Radio and Television Supreme Council (RTUK), which is the regulating
and supervising authority in the process of public service announcements, was
included in the study.
Some deficiencies are determined that emerged based on the data obtained through
this study and some suggestions are made for resolving such deficiencies. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
137 |
tr_TR |