DSpace Repository

ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN OKUL YÖNETİMİNE KATILIM DURUMLARININ İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Bayramoğlu, Aziz
dc.date.accessioned 2019-05-13T08:19:54Z
dc.date.available 2019-05-13T08:19:54Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1887
dc.description.abstract Yapılan bu çalışmanın amacı “Ortaöğretim Kurumlarında Görevli Öğretmenlerin Okul Yönetimine Katılım Durumlarının İncelenmesi”dir. Yapılan araştırmada araştırma yöntemi olarak; karma yöntem kullanılmıştır. Nicel verilerin incelenmesi amacıyla niceliksel araştırma modellerinden olan tarama modeli uygulanmıştır. Nitel veriler için ise yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Araştırmanın evreni İstanbul ilini, örneklemi ise İstanbul Bahçelievler ilçelerinde bulunan 35 resmî ortaöğretim kurumunda çalışan 74 yönetici ve 401 öğretmeni kapsamaktadır. Nicel verilerin desteklenmesi amacıyla 10 yönetici ve 10 öğretmenle ile yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşme yapılmıştır. Araştırmada yönetime katılma düzeyinin belirlenmesi amacıyla kişisel bilgi formu ve Uyar (2007) tarafından geliştirilen yönetime katılma durumu ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin genel güvenirliği α=0,915 olarak yüksek derecede güvenilir bulunmuştur. Araştırma verileri toplandıktan sonra SPSS 21 paket programı ile analiz yapılmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi, ikiden fazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü (One way) ANOVA testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey Post Hoc testi kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda, öğretmenlerin okul yönetimine katılım düzeylerinin ortalamaları incelendiğinde: “Bulunduğu okulda yönetime katılma” ifadesine orta; “yönetime katılmanın yararına ilişkin görüş” ifadesine yüksek; “katılımı azaltan etkenler” ifadesine zayıf; “katılımı artırıcı önlemler” ifadesine yüksek; düzeyde katıldıkları anlaşılmaktadır. Görüldüğü üzere öğretmenlerin örneklem grubunun bulunduğu bölgede yönetime orta düzey bir katılım sağladıkları görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenlerin karşılaştırılmalarına yönelik farklar incelendiğinde, öğretmenlerin yönetime katılmalarının yararına ilişkin görüş puanları ortalamalarının unvan, cinsiyet, yaş, branş, mezun olunan okul, meslekî kıdem ve çalışılan okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü varyans analizi sonucunda grup ortalamaları arasındaki fark; unvan, branş, değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuş ancak cinsiyet, yaş, mezun olunan okul, meslekî kıdem çalışılan okul türü değişkenine göre anlamlı bulunamamıştır. Demokratik okul kültürünün gelişmesi, okuldaki akademik, sosyal ve sportif başarının yükseltilmesi; öğretmenlerin iş doyumlarının artırılması ve daha fazla sorumluluk almaları için okul yönetimine etkili olarak katılmaları sağlanmalıdır tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Yönetim tr_TR
dc.subject Katılım tr_TR
dc.subject Öğretmen tr_TR
dc.subject Yönetici tr_TR
dc.subject Okul tr_TR
dc.subject Management tr_TR
dc.subject Participation tr_TR
dc.subject Teacher tr_TR
dc.subject Manager tr_TR
dc.subject School tr_TR
dc.title ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREVLİ ÖĞRETMENLERİN OKUL YÖNETİMİNE KATILIM DURUMLARININ İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol The aim of this study is to investigate the participation of teachers appointed in secondary education organisations in school management. Throughout the study, mixed method has been used as the investigation method. Scanning method, which is one of the quantitative methods, has been used in order to investigate the quantitative data. The structured interview technique has been used for the qualitative data and evaluated with content analysis. The population covers the city of Istanbul while the sample covers 74 managers and 401 teachers within the neighbourhood of Bahçelievler. In order to support the quantitative data, an investigation process has been carried out with 10 managers and 10 teachers by using the structured interview form. In order to determine the level of participation in school management, personal information form and the scale of participation in school management which had been developed by UYAR (2007) have been used. The general reliability of the scale has been found a=0,915 which is highly reliable. After the data of the investigation has been collected, it has been analysed by means of SPSS 21 package. For the comparison of the quantitative data; t-test for the difference between two groups; One Way Anova test for the intergroup comparison of the parameters on the condition of more than two groups; and for the determination of the group that causes discrepancy, Tukey Post Hoc test have been used. At the end of the study, when the average of the level of participation of teachers in school management is investigated; it is seen that the teachers approve of the sentence of “Participation in the management within the school they work” as medium; “The opinion regarding the beneficiancy of participation in management” as high, “The factors that lower the participation” as low and “The measures that increase the participation” as high. As it is seen, within the area of the sample group, teachers provide a medium level of participation in the management. When the differences regarding the comparison of teachers that take place in the study have been investigated; as the result of the one-way analysis of variance that has been carried out in order to determine whether or not the teachers’ opinion points vary significantly according to the title factor of parameters; the difference among the group averages has been found statistically significant. However, no significant difference has been found according to the parameters of gender and the university the teachers graduated from. Teachers should be provided with efficient participation in school management in order to develop democratic school culture, increase the academic, social and sportive success in school, increase their work satisfaction and take more responsibilities. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 165 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account