Abstract:
Bir taraftan eğitim kurumları yöneticiliğine olan talep her geçen gün azalmakta iken,
diğer taraftan eğitim kurumu yöneticilerinden beklentiler sürekli artmaktadır. Kısıtlı mali
imkânlarla kurumun fiziki eksiklerini gidermeye çalışırken aynı zamanda eğitim öğretim
kalitesini artırmaya çalışmak, yöneticileri zorlamaktadır.
Eğitim kurumu yöneticileri bilgi, beceri, birikim ve deneyimleriyle eğitim kurumlarını her
alanda ileriye götürme konusunda birinci dereceden sorumlu kişilerdir. Bu nedenle
eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunların belirlenmesi
ve yaptıkları işi severek sürdürmeleri için bu sorunların giderilmesi oldukça önem arz
etmektedir. Bu çalışmanın amacı eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetim sürecinde
karşılaştıkları sorunları belirlemek ve bu sorunlara çözüm yolları bulmaktı. Bu amaç
doğrultusunda elde edilen verilerin analizleri sonucunda araştırmacı birtakım sonuçlara
ulaşmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Bağcılar İlçesinde
ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan eğitim kurumu yöneticileri oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise Bağcılar ilçesinde 37 ilkokul, 30 ortaokul ve 25 lisede
görev yapan eğitim kurumu yöneticilerinden basit tesadüfi örnekleme yoluyla seçilmiş
araştırmaya katılmaya gönüllü 92 eğitim yöneticisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada,
eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetim sürecinde karşılaştığı zorlukları belirlemek
amacıyla Kulu (2008) tarafından geliştirilen “Okul Yönetiminde Karşılaşılan Güçlükler”
anketi kullanılmıştır. Veriler, Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı 17 ( SPSS 17 )’ ye
aktarılmış ve istatistiksel analizler bu programla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin
değerlendirilmesinde Frekans ve Yüzdeler, Bağımsız Örneklemler için t- testi ve Tek
Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Tek Yönlü Varyans Analizi sonuçlarının anlamlı
çıkması durumunda işlem sonrası testleri Lsd testi aracılığıyla gerçekleştirilmiştir.
Denencelerin test edilmesinde gözlenen sayısal farkların ‘‘ anlamlı ’’ ya da ‘‘ anlamsız ’’
olduğu.05’lik hata payı dikkate alınarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda
eğitim kurumunda yönetici olarak görev yapmakta olan eğitim kurumu yöneticilerinin
yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ile cinsiyet, yaş, kıdem, medeni durum,
mesleki kıdem, çalışılan okul türü, görevi değişkenleri arasında istatistiksel açıdan
anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.