dc.contributor.author |
Mutlu Yılmaz, Banu
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-10T12:27:59Z |
|
dc.date.available |
2019-05-10T12:27:59Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1828 |
|
dc.description.abstract |
Harold Pinter (1930-2008), en çok göze çarpan ve en önemli İngiliz oyun
yazarlarındandır. Tiyatro ve radyo oyunları, beyaz perde için senaryolar,
skeçler ve şiirler yazmıştır. Tehdit komedisi (Comedy of Menace) ile
tanınmaktadır. Eserlerinde, esas olarak yabancılaşma, şiddet, kıskançlık,
korku, endişe, aldatma, gizli sırlar ve cinsel siyaset konularını ele almıştır.
Eserlerinde kullandığı komik diyaloglar ve sahnelerle, Pinter komedi ve
trajediyi harmanlamıştır.
Yahudi asıllı olan Harold Pinter 1930’da doğmuştur. Çocukluk döneminde
savaşı ve Yahudi düşmanlığını ve bunların getirdiği tüm korkuları yaşamıştır.
Tüm bu yaşadıklarından etkilenmemesi mümkün olamazdı ve bu nedenledir
ki ikinci dünya savaşından önce Yahudi düşmanlığına maruz kalmış ve
Alman bombardımanından dolayı yaşadığı topraklardan daha güvenli bir yere
gönderilmiş biri olarak, o zamanlarda yaygın olan varoluşçu düşüncelerden
etkilenmiş olması anlaşılabilir bir durumdur. İkinci dünya savaşı ve
sonrasında, insanlar kendilerini daha kötü, parçalanmış ve karmaşık bir
toplumun içerisinde bulmuşlardır. İnsanlar savaş sonrası hayal kırıklığına
uğramış ve amaçlarını yitirmişlerdir. Artık onlar için önemli olan sadece kendi
varoluşlarıdır. Yaşadıkları toplum onlar için artık tehditlerle doludur. Tabi ki
tüm bu tehdit oluşturan unsurlar Pinter’in de hayatını etkilemiş ve
yaşadıklarını ve etkilendiklerini eserlerinde yansıtmıştır. Pinter’in karakterleri
her zaman absürt varoluşsal durumlar içerisindedir ve kendi varlıklarını
anlamlandırmak adına mücadele vermektedirler. Bu varoluşsal durumlar
genelde karakterlerin kendi varoluşsal endişeleridir çünkü karakterler hep bir
tehdit ile karşı karşıyadır. İçerisinin verdiği görünürdeki güven, dışarıda
olması beklenen tehdidin dış dünyadaki tehlikeyle mukayese edilmektedir.
Ancak Pinter, tehdidin sadece dış dünyada değil, ev de dahil olmak üzere
herhangi bir yerde olabileceğini göstererek izleyicisini şaşırtır.
Bu tez Harold Pinter’ın oyunlarında, İkinci Dünya savaşı sonrası toplumsal
hayatta ortaya çıkan tehdit unsurunun yarattığı varoluşçu endişeleri
incelemeyi amaçlamaktadır ve bunun için Harold Pinter’ın Oda, Doğum Günü
Partisi ve Git Gel dolap adlı eserleri çalışılmıştır. Bu üç oyunun seçilmesinin nedeni bu oyunlardaki tehdidin yarattığı varoluşçu endişelerin çok açık
olması ve bunun bu oyunlarda ana tema olmasıdır. Bu çalışmanın giriş
kısmında Harold Pinter’ın biyografisi, eserleri ve Comedy of Menace (Tehdit
Komedisi) üzerinde durulmuştur. İkinci kısımda seçilen oyunlardaki tehdit
unsuru ele alınmıştır. Üçüncü kısımda tehdidin ne gibi varoluşçu endişeler
getirdiği hakkında bilgi verilmiştir. Son olarak, sonuç kısmında bu tezde
çalışılan konunun genel bir değerlendirilmesi yapılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN UNIVERSITY GRADUATE INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Harold Pinter |
tr_TR |
dc.subject |
Tehdit |
tr_TR |
dc.subject |
Varoluşçuluk |
tr_TR |
dc.subject |
Varoluşçu Endişeler |
tr_TR |
dc.subject |
Harold Pinter |
tr_TR |
dc.subject |
Menace |
tr_TR |
dc.subject |
Existentialism |
tr_TR |
dc.subject |
Existential Anxiety |
tr_TR |
dc.title |
EXISTENTIAL ANXIETIES CREATED BY MENACE IN HAROLD PINTER’S PLAYS: THE ROOM, THE BIRTHDAY PARTY AND THE DUMB WAITER |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Harold Pinter (1930-2008) is one of the most outstanding and important
British dramatists. He wrote theatre plays, radio plays, screenplays for films,
sketches and poems. Harold Pinter is well-known for his comedies of
menace. In his works, he mainly deals with alienation, violence, distorted
memory, jealousy, fear, anxiety, betrayal, hidden secrets and sexual politics.
By inserting comic dialogues and scenes, Pinter blends comedy and tragedy
in his works.
The Jewish playwright Harold Pinter was born in 1930. That is, in his
childhood he experienced war and the anti-Jewish tendencies and all the
fears and terrors coming from that. It wasn’t possible for Pinter to remain
unaffected. Therefore, it can be clearly understood that he was influenced by
the existential thoughts which were in the air at that time of history as a
person who experienced anti-Semitism before the WW II and who was sent
to a safer place from German bombing. People found themselves in a worse,
fragmented and complex society. After the war, they were disillusioned and
they lost their aims in life. After all, the only thing important for them is their
own existence since the society they lived in is full of threats. As a matter of
course, these menacing factors played an important role in his life and he
reflected what he lived and what he was influenced in his works. Pinter’s
characters are kept in an absurd-existential situation and they struggle to
make sense of their own being. These existential situations are actually
characters’ existential anxieties because the characters are threatened by
the menace, and in return, react to the danger of the invasion of their lives by
this threat. The seeming safety of inside is compared with the danger of the
outside world where the menace is assumed to dwell. However, Pinter
shocks his audience by showing that the menace dwells not necessarily in
the external world but can be anywhere, including the inside of the house.
This study aims at exploring existential anxieties in Harold Pinter’s plays
created by menace which appeared in social life after WW II. In order to do
this, this study covers Harold Pinter’s three plays; The Room (1957), The
Birthday Party (1957) and The Dumb waiter (1957). The reason why these
three plays are chosen to study is that existential anxieties and the menace creating them are so apparent in them and it plays the central theme in these
works. The introduction part of the thesis gives general information about
Harold Pinter’s biography, his works and Comedy of Menace. The second
part of the thesis covers the concept of menace in these selected plays. The
third part of the thesis gives information about what sort of existential
anxieties reflected because of menace. Lastly, the conclusion gives an
overall evaluation about the subject of the study. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
64 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Mutlu Yılmaz B. Harold Pinter’ın Oyunlarında Tehdit Unsurunun Yarattığı
Varoluşçu Endişeler. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
İngiliz Dili ve Edebiyatı. İstanbul. 2014 |
tr_TR |