Özet:
Harold Pinter (1930-2008), en çok göze çarpan ve en önemli İngiliz oyun
yazarlarındandır. Tiyatro ve radyo oyunları, beyaz perde için senaryolar,
skeçler ve şiirler yazmıştır. Tehdit komedisi (Comedy of Menace) ile
tanınmaktadır. Eserlerinde, esas olarak yabancılaşma, şiddet, kıskançlık,
korku, endişe, aldatma, gizli sırlar ve cinsel siyaset konularını ele almıştır.
Eserlerinde kullandığı komik diyaloglar ve sahnelerle, Pinter komedi ve
trajediyi harmanlamıştır.
Yahudi asıllı olan Harold Pinter 1930’da doğmuştur. Çocukluk döneminde
savaşı ve Yahudi düşmanlığını ve bunların getirdiği tüm korkuları yaşamıştır.
Tüm bu yaşadıklarından etkilenmemesi mümkün olamazdı ve bu nedenledir
ki ikinci dünya savaşından önce Yahudi düşmanlığına maruz kalmış ve
Alman bombardımanından dolayı yaşadığı topraklardan daha güvenli bir yere
gönderilmiş biri olarak, o zamanlarda yaygın olan varoluşçu düşüncelerden
etkilenmiş olması anlaşılabilir bir durumdur. İkinci dünya savaşı ve
sonrasında, insanlar kendilerini daha kötü, parçalanmış ve karmaşık bir
toplumun içerisinde bulmuşlardır. İnsanlar savaş sonrası hayal kırıklığına
uğramış ve amaçlarını yitirmişlerdir. Artık onlar için önemli olan sadece kendi
varoluşlarıdır. Yaşadıkları toplum onlar için artık tehditlerle doludur. Tabi ki
tüm bu tehdit oluşturan unsurlar Pinter’in de hayatını etkilemiş ve
yaşadıklarını ve etkilendiklerini eserlerinde yansıtmıştır. Pinter’in karakterleri
her zaman absürt varoluşsal durumlar içerisindedir ve kendi varlıklarını
anlamlandırmak adına mücadele vermektedirler. Bu varoluşsal durumlar
genelde karakterlerin kendi varoluşsal endişeleridir çünkü karakterler hep bir
tehdit ile karşı karşıyadır. İçerisinin verdiği görünürdeki güven, dışarıda
olması beklenen tehdidin dış dünyadaki tehlikeyle mukayese edilmektedir.
Ancak Pinter, tehdidin sadece dış dünyada değil, ev de dahil olmak üzere
herhangi bir yerde olabileceğini göstererek izleyicisini şaşırtır.
Bu tez Harold Pinter’ın oyunlarında, İkinci Dünya savaşı sonrası toplumsal
hayatta ortaya çıkan tehdit unsurunun yarattığı varoluşçu endişeleri
incelemeyi amaçlamaktadır ve bunun için Harold Pinter’ın Oda, Doğum Günü
Partisi ve Git Gel dolap adlı eserleri çalışılmıştır. Bu üç oyunun seçilmesinin nedeni bu oyunlardaki tehdidin yarattığı varoluşçu endişelerin çok açık
olması ve bunun bu oyunlarda ana tema olmasıdır. Bu çalışmanın giriş
kısmında Harold Pinter’ın biyografisi, eserleri ve Comedy of Menace (Tehdit
Komedisi) üzerinde durulmuştur. İkinci kısımda seçilen oyunlardaki tehdit
unsuru ele alınmıştır. Üçüncü kısımda tehdidin ne gibi varoluşçu endişeler
getirdiği hakkında bilgi verilmiştir. Son olarak, sonuç kısmında bu tezde
çalışılan konunun genel bir değerlendirilmesi yapılmıştır.