Abstract:
Duraklamaları, sessizlikleri, anlam belirsizlikleri ve oyunlarda paranoya yaratan ve tedirgin edici atmosferin yaşanmasına neden olan davetsiz misafirleriyle, Harold Pinter’ın oyunları eleştirmenlerin, izleyicilerin ve okurların dikkatini çekmiştir. Pinter’ın oyunları izleyicide, okurda ve eleştirmenlerde bulanık, tamamlanmamış, karmakarışık, belirsiz olma hissiyatı uyandırmıştır. Aslına bakıldığında, Pinter’ın oyunlarına mal edilen bu sıfatlar postmodernizmin özellikleridir. Pinter’ın oyunları, postmodern devrin ürünleri oldukları için, bu dönemin etkilerini edebiyatta, özellikle tiyatro eserinde görmek adına bu oyunlar benzersiz birer örnektir. Bu etkiler, Pinter’ın oyunlarının belirsiz ve çok anlamlı olmasının altında yatan sebeplerdir. Bu çalışma, Pinter’ın oyunlarında postmodern edebiyatın yansımalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bunu başarmak adına, birçok yazar ve eleştirmen tarafından postmodern edebiyatın özellikle üstünde durulan özellikleri tek tek açıklanacaktır. Sonrasında, Pinter’ın The Homecoming ve The Hothouse oyunları bu özellikler ışığında incelenecektir. Pinter’ın birçok oyununda, davetsiz misafirler, güç mücadelesi, duraklamalar ve sessizlikler başlıca konular olarak ele alınmış ve ayrı ayrı incelenmiştir. Bu çalışmada, oyunlar postmodern edebiyatın ışığında incelenirken, yukarıda bahsedilen konuları destekleyen durumlar, farklı bakış açılarını sunmak adına birer örnek olarak kullanılmıştır. Bu nedenle, oyunlar postmodern edebiyatın özellikleri olarak kabul edilen dil oyunları, büyük anlatıların yıkımı, parodi, alay, yazılırlı metin başlıkları altında incelenecktir.