Abstract:
Koçluk, bireyi ulaĢmak istediği hedeflere yönlendiren, sürekli öğrenme ve kendini geliĢtirmeyi sağlayan etkili bir süreçtir. Koçluk, koç ile koçluk alan arasında birlikte kararlaĢtırılmıĢ hedeflere ulaĢmak amacıyla, karĢılıklı deneyim ve kanaat paylaĢımıdır. Eğitim koçluğunda, öğrencilerin hedeflerini gerçekleĢtirmesi ve akademik performansını yükseltmesi amaçlanmaktadır. Eğitim koçluğu, öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini keĢfetmesi ve sorunlarına çözümler üretmesini sağlamaya dayanan, yapılandırılmıĢ bir geliĢimsel etkileĢim sürecidir. AraĢtırma nicel araĢtırma yöntemlerinden deneysel desende yürütülmüĢtür. AraĢtırmanın amacı, eğitim koçluğunun öğrencilerin ders baĢarısı ve sınav performansı üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. AraĢtırmanın örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Trabzon‟daki devlet okullarında öğrenimlerini sürdüren ve TEOG sınavına hazırlanan 116 (yüzonaltı) sekizinci sınıf öğrencisinden oluĢmaktadır. Öğrencilerden 58‟i deney ve 58‟i kontrol grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, öğrencilerin devam ettiği okullarda Matematik, Fen Bilgisi, Türkçe derslerinden aldıkları notlar ve TEOG sınavlarından aldıkları puanlardan oluşmaktadır. Öğrenciler, derslerden ve deneme sınavlarından aldıkları puanları, Trabzon Faroz Danışmanlık bünyesinde yürütülen koçluk hizmeti sürecinde, kendilerine dağıtılan bilgi toplama aracına aktarmışlardır. Bu araştırma, uygulamaya dayalı deneysel bir araştırma olması nedeniyle farklılık göstermektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular, eğitim koçluğunun öğrencilerin akademik başarısını artırdığını göstermektedir. Öğrencilerin ders başarısı ve sınav başarısına ilişkin ortalama puanlar cinsiyet değişkeni açısından istatistiksel olarak farklılaşmamakta, sadece Türkçe dersine ilişkin sınav başarısında kız öğrenciler lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmektedir.