Abstract:
Küreselleşen dünyada hızla artan bir sektör olan elektronik alışveriş yapmada,
elektronik açık arttırma siteleri kilometre taşlarından biri olmuştur. Gerek pazarın
büyümesi gerek ise internet kullanımının yaygınlaşarak kullanım alanları ile beraber
artması, gerek tüketicilerin alışkanlıklarını gerek ise memnuniyet açısından
beklentilerini de değiştirmiştir. Elektronik ortamda açık arttırmaya katılan ve
alım/satım yapan bireylerin davranışlarının analiz edilmesi, yapmayanların
nedenlerinin araştırılması ve bunlar ışığında firmaların hizmetlerini geliştirmesi
açısından önem kazanmaktadır.
Yapılan bu çalışmada; internet üzerinden açık arttırmaya katılan müşterilerin gerek
alım gerek ise satış yapanların müşteri profili araştırması yapılmıştır. Ayrıca müşteri
memnuniyeti üzerinde de durulmuştur. Yapılan araştırmanın sonucunda her ne kadar
elektronik açık arttırma yapan firmanın (gittigidiyor.com) kayıtlı üye sayısı ve ticaret
hacmi büyüyor olsa da müşteri memnuniyeti açısından aynı olumlu sonuçlara sahip
olmadığı önemli bir sorun teşkil etmektedir. Gerek yapılan anket çalışmasında gerek
ise müşterilerin yapmış oldukları resmi müşteri şikâyet sayılarındaki sonuçlar
iyileştirilmesi gereken bir konu halinde karşımıza çıkmıştır. Bununla birlikte
internetten yapılan alışverişteki güven sorunu alışverişi olumsuz yönde etkilemiş olsa
dahi, pazarın büyümesi ile ilgili ekonomik göstergeler yeni müşteri elde etme ile ilgili
olumlu sonuçlar ortaya koymuştur.