Abstract:
ÖZET
Bu araĢtırmada ortaokul öğrencilerinin anne-baba tutumlarının mükemmeliyetçi
kiĢilik özelliklerini ve sınav kaygısını yordayıp yordamadığını belirlemek
amaçlanmıĢtır. Anne ve baba tutumları, bireyin sağlıklı bir kiĢilik
yapılandırması, akademik geliĢimi ve aynı zamanda bireyin sosyal ve uyum
becerilerini geliĢtirebilmesi için Aile DanıĢmanlığı alanının önemli konuları
arasında yer alır. Yurtdışında ve ülkemizde anne-baba tutumu ile ilgili önemli
sayıda araştırma göze çarpmaktadır. Son yıllarda uygulanan eği tim sisteminde
sınavların hayatımızdaki yerinin ve öneminin artması ile sağlıksız anne ve baba
tutumlarının öğrenci üzerinde baskı oluşturması öğrencide mükemmeliyetçi
kiĢilik özelliklerini ve sınav kaygısının yaygınlığı arttırmıĢtır. Bu araĢtırmadan
yola çıkarak anne-baba tutumlarının, mükemmeliyetçi kiĢilik ve sınav kaygısını,
ne kadar etkilediği, öğrencinin sınıf düzeyine, cinsiyetine, algılanan akademik
baĢarı düzeyine, anne-babanın birliktelik durumuna ve sosyo-ekonomik düzeye
göre farklılık göstereceği düĢünülmektedir. AraĢtırma 7. ve 8. sınıfa devam eden
150 ortaokul öğrencisi ile gerçekleĢtirilmiĢtir. Öğrencilerin sınav kaygısına
iliĢkin verilerini saptamak amacıyla Sınav Kaygısı Envanteri (Öner, 1990),
Ana-Baba Tutum Ölçeği (Kuzgun ve Eldeleklioğl u, 2005) ve Çok Boyutlu
Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Özbay ve TaĢdemir 2003) kullanılmıĢtır.
Demografik değiĢkenlere iliĢkin veriler araĢtırmacı tarafından hazırlanan
“KiĢisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiĢtir. AraĢtırmada anne -baba
tutumlarının ve mükemmeliyetçiliğin öğrenci üzerinde sınav kaygısını yordayıp
yordamadığı çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği ile belirlenmiĢtir ve bunun
sonucunda, anne-baba tutumlarının sınav kaygısı ve mükemmeliyetçi kiĢilik
özellikleri arasında önemli sonuçlar saptanmıştır.