Abstract:
AfiĢ mesaj iletme amacı taĢıyan bir tasarımdır. Onun anlaĢılması, okur
tarafından doğru biçimde alımlanmasına ve afiĢin içeriğini oluĢturan öğelerin
tasarımda amaçlandığı gibi anlamlandırılmasına bağlıdır. Tasarımı meydana
getiren öğeler aynı zamanda bu öğelerin dolaylı olarak iliĢkide olduğu
bağlantıları da içerir. AfiĢte kullanılan görselin, yazının, figürün, Ģekillerin ya da
genel olarak afiĢin üslubunun, izleyicide yaptığı çağrıĢım, bu çağrıĢımı oluĢturan
bağlantılı diğer kavramları ve bunlarla ilgili önceden oluĢturulmuĢ duyguları ve
yargıları da kapsar. KiĢinin bir mesajı idrak ederken baĢ vurduğu, belleğinde bir
çözümleme aracı olarak bulundurduğu Ģemalar, onların iliĢkide olduğu kavramlar,
bağlantılar ve kiĢinin bunlara göre beliren yorumu; tarih ve toplum içinde oluĢan,
"varlık"a bakıĢa göre değiĢen, çağın düĢünce biçimine ve toplum bilincinde
yaĢayan aktüel değerlere göre biçimlenen, dolayısı ile muğlak ve göreceli
yapılardır. Postmodern afiĢ tasarımlarında oluĢturulan mesaj da bu muğlak
yapıların ve çağın bireylerde yaratmıĢ olduğu birikimin bir sonucu olarak
"anlam"ı bir kümülatif bir toplam olarak ortaya koyar. Bu tezde Modern ve
Postmodern çağ görüĢlerinin afiĢ tasarımlarına yansımaları, “Kümülatif Anlam"
kavramı ve onun dayanakları incelenmiĢ ve Postmodern afiĢte Kümülatif Anlam
kavramının iĢleyiĢi, David Carson'un afiĢ örnekleri üzerinden gösterilmeye
çalışılmıştır.