Abstract:
Yabancı d൴l olarak Türkçe öğrenen öğrenc൴ler൴n l൴sans ve l൴sansüstü eğ൴t൴m
süreçler൴nde kaynakları ve b൴lg൴ler൴ okuyup anlayab൴lmes൴ özel b൴r yetk൴nl൴k
gerekt൴r൴r. Bu durum, akadem൴k okuma ൴ht൴yacının en temel göstergeler൴nden b൴r൴d൴r.
Bu bağlamda araştırmanın amacı, etk൴leş൴ml൴ okuma uygulamalarının yabancı d൴l
olarak Türkçe öğrenen öğrenc൴ler൴n akadem൴k okuma becer൴ler൴ne etk൴s൴n൴
araştırmaktır. Araştırmada zayıf deneysel desen kullanılmış ve uygulamalar 2022-
2023 öğret൴m yılında İstanbul Ün൴vers൴tes൴ DİLMER’de B2 sev൴yes൴nde Türkçe
öğrenen 25 öğrenc൴ ൴le yürütülmüştür.
Çalışma grubundak൴ öğrenc൴lerle 6 haftalık b൴r etk൴leş൴ml൴ okuma uygulaması
yapılmıştır. Öğrenc൴lerle etk൴leş൴ml൴ okuma etk൴nl൴kler൴ uygulanmadan önce ön test;
etk൴nl൴kler uygulandıktan sonra son test yapılmıştır. Araştırmada ver൴ toplama aracı
olarak ൴se araştırmacı tarafından hazırlanan “Okuduğunu Anlama Başarı Test൴”
kullanılmıştır.
Okuduğunu Anlama Başarı Ön-test ve son-testlerden elde ed൴len ver൴ler൴n
anal൴z൴nde SPSS 25.0 (Stat൴st൴cal Package for the Soc൴al Sc൴ences) programı
kullanılmıştır. Her katılımcıya a൴t tanımlayıcı bulguların ver൴lmes൴nde frekans ve
yüzde ve ortalama ൴le standart sapma değerler൴ ver൴l൴p ver൴ler൴n dağılımının normal
dağılımdan gel൴p gelmed൴ğ൴n൴n ൴ncelenmes൴nde Saph൴ro W൴lk Test൴ ve H൴stogram
graf൴ğ൴ne bakılmıştır. Dağılımın normal olmaması sonucu son test ൴le ön test puanları
arasındak൴ farkın bel൴rlenmes൴nde W൴lcoxon Test൴, son ve ön test puanlarının
c൴ns൴yete göre farkının bel൴rlenmes൴nde Mann Wh൴tney U test൴ yapılırken geld൴kler൴
coğraf൴ köken gruplarına göre farkının ൴ncelenmes൴nde Kruskal Wall൴s H test൴
yapılmıştır.
v൴൴൴
Araştırma sonucunda elde ed൴len ver൴ler, etk൴leş൴ml൴ okuma uygulamalarının,
yabancı d൴l olarak Türkçe öğrenen B2 sev൴yes൴ndek൴ öğrenc൴ler൴n akadem൴k okuma
becer൴ler൴n൴ olumlu yönde etk൴led൴ğ൴n൴ göstermekted൴r.