Abstract:
Dijital bağımlılık kavramı hayatımıza çok yeni dâhil olmasına rağmen hızla
gelişen teknoloji ile birlikte önemli bir yer edinmiştir. Gündelik strese ile baş etmek
için bireylerin dijital dünyaya başvurdukları ve böylece stres seviyesi yüksek
bireylerde dijital bağımlılığın daha da yaygın olması çeşitli araştırmalar tarafından
tartışılmıştır. Sosyal hizmet genel olarak dezavantajlı gruplar ile ilgilendiği için bu
disiplinde eğitim alan öğrenciler de ağır vakalar ile karşılaşmakta ve stresli bir eğitim
hayatı yaşayabilmektedir. Dolaysıyla bu öğrenciler dijital bağımlılığa meyilli olabilir.
Aynı zamanda, bu etkenler öğrencilerin uyku kaliteleri ve sosyal hayatları ile ilişki
kurabilir ve olumsuz etkileyebilir. Sosyal hizmet öğrencilerinde, özellikle Türkiye’de
bu konuları ele alacak hiçbir araştırmaya rastlanılmamıştır. Dolaysıyla bu araştırmanın
genel amacı; sosyal hizmet bölümündeki öğrencilerin dijital bağımlılık durumları ile
uyku kaliteleri ve sosyal hayatlarının ilişkisini incelemektir. Sosyal hizmet
bölümünden lisans düzeyinde toplam 166 öğrenci ile nicel araştırma yöntemi
çerçevesinde Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği, Uyku Bozukluğu Ölçeği ve Demografik
Bilgi Formu ile katılımcılardan bilgiler toplanmıştır. Elde edilen bilgiler SPSS 26
programı ile analiz edilmiş olup, analizlerde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA),
Pearson ve Spearman korelasyon katsayıları ve Basit/Çoklu Regresyon Analizlerine
başvurulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre üst sınıfların vakalardan
etkilenme oranlarının alt sınıflara göre daha yüksek olduğu ve diğer taraftan ise dijital
bağımlılığa daha meyilli oldukları ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin vaka olumsuz
duygulanım seviyeleri dijital bağımlılık durumlarını ve sosyal hayatlarını negatif bir
şekilde yordamıştır. Ayrıca dijital bağımlılığın Sosyal Ağ Kullanma ve Çevrimiçi
Oyun Oynama boyutları uyku kalitesini yordamıştır. Bu araştırmanın sonuçları genel
olarak literatür ile paralellik göstermektedir. Bu sonuçlardan yola çıkarak, sosyal
hizmet eğitiminde öğrencilere doğru psikososyal desteğin önemi ortaya çıkmakta olup,
bu doğrultuda süpervizyon ve psikoeğitim gibi uygulamalar önerilmektedir.