Abstract:
AraĢtırma okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocukların
motivasyon düzeyleri ile öz-düzenleme becerileri arasındaki iliĢkinin incelenmesi
amacıyla yapılmıĢtır. AraĢtırmada nicel araĢtırma yöntemlerinden l Ģk sel tarama
model kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın evren n 2023-2024 eğ t m öğret m yılı
b r nc dönem nde eğ t m veren Ġstanbul l , Küçükçekmece Ġlçes ndek M ll
Eğ t m Bakanlığı‟na bağlı resm anasınıfı ve resm bağımsız anaokuluna devam
eden 60-72 aylar arasındaki çocuklar oluĢturmaktadır. AraĢtırmanın örneklemini
evrenden basit seçkisiz örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiĢ 60-72 aylar
arasında bulunan 392 çocuk oluĢturmaktadır. Ver ler “K Ģ sel B lg Formu”,
“Okul Önces Çocuklar Ġç n Mot vasyon Ölçeğ (DMQ18)” ve “4-6 YaĢ
Çocuklarına Yönel k Öz-Düzenleme Becer ler Ölçeğ (Öğretmen Formu)”
kullanılarak elde edilmiĢtir. Verilerin çözümlenmesinde Kruskal Wallis-H Testi,
Kolmogorov Smirnov Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıĢtır.
AraĢtırma sonucunda “Okul Önces Çocuklar Ġç n Mot vasyon Ölçeğ
(DMQ18)” ölçeği alt boyutları olan; BiliĢsel Sebat, Kaba Motor Sebat,
YetiĢkinlerle Sosyal Sebat, Çocuklarla Sosyal Sebat, Üst Düzey Memnuniyet,
Olumsuz Tepki ve Genel Yeterlilik gibi faktörlerin; 4-6 YaĢ Çocuklarına Yönel k
Öz-Düzenleme Becer ler Ölçeğ (Öğretmen Formu) alt boyutları olan;
Engelleyici Kontrol, Dikkat, ÇalıĢma Belleği ve Öz-Düzenleme becerileri ile
pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı iliĢkili olduğu saptanmıştır.