Abstract:
Bu çalışmanın amacı, ikinci sınıf matematik dersi öğretim programının CIPP
Modeli ’ne göre değerlendirilerek yeterliliğini ortaya çıkarmaktır. CIPP modeli, dört
tip bileşenden meydana gelir. Bağlam değerlendirmesiyle sorun, ihtiyaç ve tanımlı
çevrede imkânlar değerlendirilir. Girdi değerlendirmesinde uygulamada birbirine
alternatif konumdaki strateji, plan ve maliyetler kıyaslanır. Süreç aşamasında izleme,
kayıt tutma ve değerlendirme işlemleri yapılır. Ürün değerlendirme, süreç
bütününden ortaya çıkan kısa vadeli, uzun vadeli, kasıtlı ve kasıtsız yan ürünlerin
tespit ve değerlendirmesini konu alır. Model hem biçimlendirici hem de bütüncül
değerlendirme ihtiyaçlarını karşılayacak tarzda kullanılabilir. Araştırmanın çalışma
grubunu İstanbul ili Bağcılar ilçesinde MEB’e bağlı okullarda görev yapan ilkokul
ikinci sınıf öğretmeni (n=30) ve öğrencisi (n=30)oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra
ders öğretim programı, ders kitapları ile sınıf içi gözlemler çalışmanın diğer veri
kaynaklarını oluşturmaktadır.
Çalışmanın amacını gerçekleştirmek üzere ikinci sınıf matematik dersi
öğretim programının bağlam ve girdi boyutunda incelenmesine ilişkin doküman
analizinden, süreç ve ürün boyutunda incelenmesine ilişkin betimsel analizden
yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında matematik öğretim programının
CIPP modeli bağlamında yeterli donanıma sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bunun yanında öğretmenlerin öğretim programı hakkında genellikle ölçme
değerlendirme araçlarının kazanımlar açısından ölçmede yetersiz olduğu,
kazanımların birçoğunun bilişsel beceri alanını kazandırmaya yönelik hazırlandığı
fakat duyuşsal ve devinişsel beceri alanını kazandırmaya yönelik kazanımların fazla
yer almadığı gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bazı konuların öğreniminde zorluk
vi
yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bu verilere göre öğretim programındaki
kazanımların tüm beceri alanlarını kazandıracak nitelikte hazırlanmalı ve kazanımları
ölçmede yeterli olacak ölçme araçları tercih edilmesi önerilmektedir. Ayrıca konular,
öğrencilerin anlayabilecekleri nitelikte yeniden yenilenmesi ve tüm bu işlemler
gerçekleşirken okulların ve sınıfların durumları göz önünde bulundurulması
önerilmektedir.