dc.description.abstract |
Son yıllarda yaşamın birçok alanında kullanılan oyunlaştırma eğitim
ortamlarında da kullanılmaktadır. Eğitim öğretim ortamlarında kullanılan
oyunlaştırmadaki temel amaç, oyunu fark ettirmeden bir sistem içine entegre ederek,
öğrencilerin davranışlarındaki değişikliği gözlemlemektir. Araştırmalar, öğretme
öğrenme ortamlarında uygulanan oyunlaştırma sayesinde öğrencilerin derse karşı
tutum, motivasyon ve performansları geliştirilerek, kalıcı öğrenmeye katkı sağladığını
vurgulamaktadır. Oyunlaştırmanın kullanıldığı disiplinlerden biri matematik dersidir.
Araştırmalar, matematik öğretiminde oyunlaştırmanın soyut kavramların somut ve
eğlenceli bir bağlamda öğrenilmesine olanak sağlayabileceğine, öğrencilerin problem
çözme becerilerini güçlendiğine, öğrencilere hatalardan korkmadan öğrenme fırsatı
verebileceğine işaret etmektedir. Bu araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenlerinin
matematik öğretiminde oyunlaştırma kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan “tekli durum deseni”
kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan oyunlaştırma
eğitimleri almış, oyunlaştırılmış ders planı tasarımını yapabilen, sınıflarında bu
yöntemi uygulayabilecek bilgi ve tecrübeye sahip 11 sınıf öğretmeni katılmıştır.
Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi
yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak çıkan
sonuçların başında öğretmenlerin oyunlaştırma ile bazı kurum ve kuruluşlar aracılığı
ile veya seminer, konferans, atölye çalışmaları gibi bilimsel toplantılarda tanışmış
olmalarıdır. Öğretmenlerin farklı yollarla oyunlaştırma ile tanışmalarının altında yatan
sebeplerin de genellikle mesleki gelişim ve yenilikçi öğretme yaklaşım ve yöntemleri
olduğu görülmektedir. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuç ise oyunlaştırmanın çok
boyutlu olarak öğrenciye, öğretmene ve öğretme öğrenme sürecine matematik dersi
bağlamında kazandırdıkları olmuştur. Oyunlaştırmanın öğrencilerin matematik
dersine karşı ilgi, istek ve motivasyonları ile derse katılımlarının arttığı, derse karşı
viii
olumlu tutumlar geliştirdikleri, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme,
sosyal ve duygusal beceriler gibi 21. yy. olarak adlandırılan becerilerinin gelişimine
katkı sağladığı sonuçları ortaya çıkmıştır. Araştırma matematik öğretiminde
oyunlaştırma kullanımının getirdiği avantajların yanı sıra yöntemin dezavantajları ve
zorluklarına dikkat çekmektedir. Son olarak oyunlaştırmanın gelecekteki durumu ve
yaygınlaşmasına yönelik öğretmenlerin görüş ve önerileri ele alınmıştır. |
tr_TR |