dc.description.abstract |
Eğitim sürecinin hayatımızın önemli bir parçası haline gelmesi her geçen
gün artış gösteren okullaşma oranlarından anlaşılmaktadır. Bu doğrultuda okul
öncesi dönemde eğitim ele alındığında, özellikle kadınların iş hayatına
atılmalarının etkisiyse okul öncesi eğitimine yönelik ilgide artış görülmüştür. Okul
öncesi dönemde okullaşmayla beraber öğrenme güçlüğü tanısı olan çocukların
varlığından erkenden haberdar olunmaya başlanmış ve öğrenme güçlüğü tanısı
günden güne artış göstermiştir. Bu denli yaygın olan bu güçlüğün özel çocukların
yetersiz kaldığı alanlarda öğrenmelerini ve hayatlarını kolaylaştırarak, kalıcı
kılacak yollar aranmış ve çeşitli yöntemler denendiği görülmüştür. Disleksi riski
olan çocukların yaşadığı öğrenme zorluklarının ve yön algılarının normal düzeyde
gelişim gösteren çocuklarınkine göre daha zayıf olduğu bilinmektedir. Yaşadıkları
bu güçlüklerle beraber müziğin özel gereksinimli çocukların eğitimindeki olumlu
etkileri göz önünde bundurulduğunda bu alandaki eğitim yöntem ve tekniklerin
çeşitlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmanın amacı disleksi riski
olan 5-6 yaşlarındaki çocuklara BEPRE (beden perküsyonu (ritim) eğitimi) yoluyla
yön/mekân kavramları öğretimidir. Araştırma kapsamında nicel araştırma yöntemi
deneysel desenlerden tek denekli denekler arası çoklu başlama deseni
kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örneklem yönteminden homojen örneklem
yöntemi kullanılarak çalışılmış olup beş çocuk araştırmanın çalışma grubunu
oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını, Demografik Bilgi Formu,
Değerlendirme Formu, Uygulama Gözlem Formu, Sosyal Geçerlilik Soruları
Formu, Veli İzin Formları oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde ilk olarak
çocukların demografik bilgilerine ulaşmak adına Demografik Bilgi Formu ve
çalışmayı gerçekleştirmek adına Veli İzin Formu ile veriler toplanıp gerekli izinler
alınmıştır. Bu formlar araştırmacı tarafından oluşturulan etik kurul onayı alınmış
iv
formlardır. Tek denekli denekler arası çoklu başlama deseni, başlama, uygulama
ve izleme düzeyleri oturumlarında oluşmaktadır. Oturumlarda veri toplamak
amacıyla Uygulama Gözlem ve Değerlendirme Formları kullanılmıştır.
Yönteminin güvenirlilik ve geçerliliğini test etmek için kalıcılık testi Sosyal
Geçerlilik Soruları Formuyla veriler toplanmış ve kaydedilmiştir. Araştırmada
uygulamacı dışında üç gözlemci çocukların sınıf öğretmelerinden oluşmaktadır.
Kaydedilen veriler gözlemciler tarafından izlenerek gerekli notlar alınmış ve
çalışmanın güvenirliliği sağlanmıştır. Veri analizi, grafikleştirilmiş verilerin görsel
analizi yoluyla yapılmıştır. Çizgi ve sütün grafiği haline getirilen verilere bulgular
kısmında yer verilerek grafiklerin yorumlanmasıyla aktarılmıştır. Elde edilen
başlama, uygulama ve izleme düzeyi oturumları sonunda yapılan değerlendirmeler
sonucunda elde edilen verilere bakıldığında gözle görülür farkların olduğu
anlaşılmıştır. Bu araştırmada disleksi riski olan çocukların beden perküsyonunu
(ritim) yöntemi kullanılarak yapılan yön/mekân kavramı öğretimi, eğitim sürecinde
aktif olmalarıyla beraber istekli katılım sağladıkları görülmüş olup öğrenmelerine
ve kalıcılığına olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |