Abstract:
Bu araştırmanın genel amacı; okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâ
düzeyleri ile çocuk haklarına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi saptamaktır.
Araştırmanın ikincil amacı ise okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâ
düzeylerinin ve çocuk haklarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler ele alınarak
incelenmesidir. Belirtilen amaçlara ulaşabilmek için nicel araştırma yöntemlerinden
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Kişisel Bilgi Formu,
Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği (ÇHTÖ) ve Asıl Form Schutte Duygusal Zeka
Ölçeği–33-Tr kullanılmıştır. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde
İstanbul ilindeki üniversitelerin okul öncesi öğretmenliği bölümünde eğitim gören 370
öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir.
Tüm katılımcılara araştırma kapsamında kullanılan ölçekler yüz yüze olacak
şekilde uygulanmıştır. Toplanan veriler betimsel istatistik analizleri, Kruskal-Wallis H
testi, Mann-Whitney U testi ve Spearman Korelasyon analizi yapılarak alt problemler
yanıtlanmıştır.
Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının, çocuk haklarına yönelik
tutumlarının ve duygusal zekâ düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Okul öncesi
öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyleri yaş ve sınıf düzeylerine göre anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik
tutumları yaş ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık görülmediği fakat Çocuk Hakları
Sözleşmesi’ni okuma durumlarına ve çocuk haklarına ilişkin eğitim alma durumlarına
göre anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada son olarak okul
öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumları ile duygusal zekâ
düzeyleri arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.