Abstract:
Araştırmanın temel amacı, genç yetişkinlerin genel erteleme davranışı, karar verme
stilleri ve duygu düzenleme güçlükleri arasındaki ilişkileri anlamak ve açıklamaktır.
Alandaki araştırmaların genellikle öğrencilerin akademik erteleme davranışlarına
odaklandığını ve genç yetişkinleri içeren bu üç değişken arasındaki ilişkinin henüz
yeterince araştırılmadığı göz önünde bulundurularak, bu çalışma genel erteleme
davranışı, karar verme stilleri ve duygu düzenleme güçlükleri arasındaki ilişkiyi
cinsiyet, eğitim düzeyi ve farklı yaş grupları gibi değişkenlerle daha detaylı bir
şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, katılımcıların genel
erteleme düzeyleri, karar verme stilleri ve duygu düzenleme güçlükleri ölçülmüştür.
Araştırmada 18-40 yaş aralığındaki 146 kadın ve 82 erkek olmak üzere toplam 228
genç yetişkin katılımcı yer almıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Genel Erteleme
Ölçeği, Karar Verme Stilleri Ölçeği ve Duygu Düzenleme Güçlükleri Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Genel erteleme davranışı ile karar verme stilleri ve duygu
düzenleme güçlükleri arasındaki ilişkilerin tespiti çoklu korelasyon analizleri ile
yapılmıştır. Karar verme stillerinin ve duygu düzenleme güçlüklerinin genel erteleme
davranışını yordama durumu ise basit ve çoklu doğrusal regresyon analizleri ile
değerlendirilmiştir. Genel erteleme davranışının demografik özelliklere göre
karşılaştırılması Bağımsız Gruplar T-testi, ANOVA ve Hochberg GT2 çoklu
karşılaştırma testleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen
bulgulara göre, genç yetişkinlerde genel erteleme davranışı, karar verme stilleri ve
duygu düzenleme güçlüklerinin cinsiyete, eğitim düzeyine ve yaş grubuna göre
etkilenip etkilenmediği incelendiğinde önemli sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmamızın
genç yetişkinlerde bu üç değişken arasındaki ilişkileri anlama ve gelecekte yapılacak
benzer çalışmalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.