Abstract:
Yaratılmışların en şereflisi kabul edilen insanoğluna bahşedilen en değerli
şeylerden birinin ‘’dil” varlığı olduğunu söyleyebiliriz. Yüce Allah insana dil gibi bir
hazine vermiştir. Dil en temel iletişim kabul edilir, bunun yanı sıra düşünce, ilim,
kültür ve medeniyetin önündeki en önemli anahtardır. Dilin olmadığı bir yerde gerçek
bir yaşamdan söz etmek zordur öyle ki toplumlar kendine ait dilleri ile varlıklarını
koruyup sürdürebilmektedir. Buna ilaveten her toplum kendine ait dili ile
diğerlerinden ayrılır ve öne çıkar. Dil, toplum ve medeniyet inşasının temelidir. O
olmadan tam bir yaşamdan söz etmek kolay değildir. Yabancı bir dil öğrenmek ise bu
bahsettiğimiz bütün kavramlara ulaşmak, gelişmek ve ilerlemek için pek değerli bir
iştir.
Bu çalışmamızda; Arapçanın yabancı dil olarak bilhassa Türklere öğretiminde
yaygın olarak kullanılan yöntemler ele alınmış ve incelenmiştir. Dil öğretiminin dört
becerisinden biri olan konuşma becerisi üzerinde durulmuş, incelenen yaygın
yöntemlerden konuşma becerisi öğretiminde en uygun düşenler belirlenmeye
çalışılmıştır. Çalışmamızda, nitel araştırmalar ile belge analizi yöntemi yapılmış,
toplanan veriler bu analizlerle beraber yorumlanmıştır. Bu çalışma dört temel
bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler ve içerik tümdengelim yöntemine uygun olarak
düzenlenmiş, okuyucuya genelden özele bilgi aktarımı sağlamak istenmiştir.
Çalışmanın birinci bölümünde; “Çalışmanın Giriş Bölümü” yer almaktadır. İkinci
bölümünde, “Yabancı Dil Öğretim ve Öğretimine Genel Bakış” başlığı yer almaktadır.
Bu bölümdeki amaç ana konuya giriş niteliğinde genel bilgilendirme yapmaktır.
Üçüncü bölümde; “Günümüzde Arapça Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan
Yöntemler” incelenmiştir. “Türklere Arapça Öğretimi” başlığı altında, Arapça
v
öğrenimi ve öğretiminde, konuşma becerisinin geliştirilmesinde karşılaşılan sorunlar
ele alınmış, Arapça konuşma becerisi öğretim metotları hakkında bilgi verilmiştir.
Buna ek olarak çalışmamızda, eğitim boyunca konuşma becerisini kazanma sürecine
mani olabilecek zorluklardan ve sorunlardan bahsedilmiştir. Nihai olarak dördüncü
bölümde ise; “Sonuç ve Tavsiyeler” başlığı yer almaktadır. Burada araştırmamın
sonucunda elde edilen sonuçlara ve değerlendirmelere yer verilmiş, alanımız adına
katkı sağlayabilecek öneriler sunulmuştur