Abstract:
Bu araĢtırmada üniversite öğrencilerinde travmatik yaĢantıların anksiyete
duyarlılığı ile olan iliĢkisinde biliĢsel duygu düzenleme becerilerinin etkisi
arasındaki iliĢkinin incelenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırma nicel araĢtırma yöntemi
arasında yer alan iliĢkisel tarama modeliyle yapılmıĢtır. AraĢtırma evreni, Türkiye‟
de üniversitede eğitim görmekte olan öğrencilerden oluĢmaktadır. AraĢtırmanın
örneklemi, ulaĢılabilirliği açısından kolayda yöntemi ile seçilen, 18-26 yaĢ arası
toplamda 226‟sı kadın bireyler ve 118‟i erkek bireylerden oluĢan 344 katılımcıya
uygulanmıĢtır.
AraĢtırma modeli olarak basit ve çoklu regresyon analizi kullanılmıĢtır.
AraĢtırmanın verilerini, KiĢisel Bilgi Formu, Anksiyete Duyarlılığı Ölçeği, BiliĢsel
Duygu Düzenleme Ölçeği ve Travmatik YaĢantılar Ölçeği kullanılarak toplanmıĢtır.
Elde edilen verilerin istatistiksel iĢlemleri Statistical Package for the Social Science
v26 programıyla gerçekleĢtirilmiĢtir. Verilerin analizi ve yorumlanması yapılmıĢtır.
AraĢtırma sonucuna göre, üniversite öğrencilerinin sahip oldukları travmatik
yaĢantılar anksiyete duyarlılığı arasındaki iliĢkiyi pozitif yönde etkile istatiksel
olarak anlamlı bir biçimde etkilemektedir. Bunun yanında bilĢsel duygu düzenleme
becerilerinden kendini suçlama, kabul etme, düĢünceye odaklanma, pozitif tekrar
odaklanma, bakıĢ açısına yetiĢmek, yıkım ve diğerlerini suçlama ile travmatik
yaĢantılar ve anksiyete duyarlılığı (biliĢsel, fiziksel ve sosyal belirtiler) arasında
pozitif yönlü bir iliĢki olduğuna ulaĢılmıĢtır.
Travmatik yaĢantıların, anksiyete duyarlılığı üzerindeki pozitif yönde etkisinde
biliĢsel duygu düzenlemenin aracılık etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğuna
ulaşılmıştır