Abstract:
Bu araĢtırmada Bilim ve Sanat Merkezi yöneticilerinden beklenen liderlik
rollerine iliĢkin öğretmen ve yönetici görüĢlerinin incelenmesini amaçlamaktadır.
AraĢtırmada nitel araĢtırma modellerinden durum çalıĢması kullanılmıĢtır. Bu
çalıĢma 2022-2023 eğitim öğretim yılı güz dönemi süresi içerisinde yapılmıĢ olup,
Ġstanbul ili BaĢakĢehir, Esenyurt. Beylikdüzü ve Avcılar ilçelerinde bulunan Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı Bilim ve Sanat Merkezleri‟nde görevli 14 öğretmen ve
BĠLSEM yöneticisi ile birebir görüĢülerek gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırma verileri yarı
yapılandırılmıĢ görüĢme formu ile toplanmıĢtır. Veri analizinde içerik analizi
yöntemi kullanılarak tema ve kodlar belirlenerek bulgular bu temalar altında
sunulmuĢtur.
AraĢtırma sonucunda BĠLSEM yöneticilerinden beklenenler; kurumu
geliĢtirmeye yönelik roller, yöneticilik rolleri ve BĠLSEM kültürünü anlama olmak
üzere üç ana baĢlık altında toplanmıĢtır. BĠLSEMlerin, diğer eğitim kurumlarından
farklı olarak, proje geliĢtirmesi beklenmektedir. Çünkü Bilim ve Sanat Merkezleri
proje tabanlı eğitim merkezleridir. Bu nedenle bu kurumlara yöneticilik yapacak
yöneticinin kurumun geliĢimini destekleyecek özelliklere sahip olması gerektiği
vurgulanmıĢtır. Bu özellikler Ģöyle sıralanabilir; sürekli olarak kendilerini
geliĢtirmeleri, kurumu sürekli dinamizmle geliĢtirmeleri ve katma değer üretmeleri,
proje üretmeleri ve üretilen projelere destek olmaları, yeniliğe açık olmaları,
akademik yeterliliğe sahip olmaları ve teknolojik araç ve gereçlere hâkim olmaları.
Öğretmen ve okul yöneticileri bu rollere ek olarak genel olarak okul yöneticilerinden
beklenen rolleri de ifade etmiĢtir. Bunlar, çalıĢkan ve özverili olmaları, adil ve
eĢitlikçi olmaları, niteliğe ve liyakate önem vermeleri, vizyon sahibi olmaları, esnek,
anlayıĢlı, ekip ruhuna inanan, yol gösterici, iĢbirlikçi, olmalarıdır. Katılımcılar ayrıca
iv
BĠLSEM‟in kuruluĢ amacına öğrencilerinin farklılığına vurgu yaparak BĠLSEM
yöneticilerinin kurumun misyonuna uygun Ģekilde hareket etmeleri, bilimsel ve
sanatsal değerlere önem vermeleri, öğrenci merkezli bakıĢ açısında sahip olarak
kurumu bilim ve sanat eksenli dinamikler temelinde yönetebilmeleri, BĠLSEM
öğrencilerinin sahip oldukları özelliklerin farkında olarak bu özelliklerin farkında
yöneticler olması gerektiğini vurgulamışlardır.