Abstract:
Bu çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak uzaktan öğreten öğreticilerin
bilgisayar destekli öğretimi değerlendirme durumlarını tespit etmektir. Çünkü özelikle
Covid-19 sürecinde Yabancı dil olarak Türkçe öğreticileri uzaktan eğitim sürecini
bilgisayar destekli öğretim yöntemlerini kullanarak yürütmek zorunda kalmışlardır. Bu
zorunluluk öğreticilerin bilgisayar destekli öğretimi değerlendirme durumlarının
tespitini de gerekli kılmıştır. Bu bağlamda araştırmada Türkçeyi yabancı dil olarak
uzaktan öğreten öğreticilerin hem bilgisayar destekli öğretimi değerlendirme
durumları incelenmiş hem de uzaktan eğitime ilişkin görüşlerine başvurulmuştur. Bu
kapsamda araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel çalışma
grubunu Türkçeyi yabancı dil olarak uzaktan öğreten 195 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmanın nitel çalışma grubunu ise amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiş 10
öğretici oluşturmaktadır.
Araştırmanın nicel verileri Dinçer ve Doğanay (2016) tarafından geliştirilen
“Bilgisayar Destekli Öğretimi Değerlendirme Ölçeği” ve araştırmacının geliştirdiği
“Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. İlgili katılımcıların bilgisayar destekli öğretimi
değerlendirme durumlarının tespiti ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesinde ise
SPSS 23 programından yararlanılmıştır. Bu bağlamda hangi testlerin
(parametrik/nonparametrik testler) uygulanacağına karar vermek için verilerin normal
dağılım gösterip göstermediğine bakılmıştır. Test sonuçlarında ise verilerin normal
dağılım göstermediği saptanmıştır. Veriler normal dağım göstermediği için ilgili
verilerin analizinde nonparametrik testler grubundan bağımsız iki grup
karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi, ilişkisiz ikiden fazla grubun
karşılaştırılmasında ise Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır.
Nicel verilerin analizi sonucunda Türkçeyi yabancı dil olarak uzaktan öğreten
öğreticilerin bilgisayar destekli öğretimi değerlendirme düzeylerinin çok yüksek
düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında ilgili katılımcıların bilgisayar destekli
viii
öğretimi değerlendirme düzeylerinin; cinsiyete, mesleki tecrübeye, eğitim durumuna,
mezun oldukları bölüme, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifikası aldıkları
kuruma, çalıştıkları kuruma, pandemiden önce Türkçeyi yabancı dil olarak uzaktan
öğretme durumlarına, pandemiden önce uzaktan Türkçe öğretimine yönelik eğitim
alma durumlarına ve uzaktan Türkçe öğretimi süreci içerisinde teknoloji kullanımına
yönelik anlamlı bir farklılığın bulunmadığı tespit edilmiştir.
Araştırmanın nitel verileri yazılı yansıtma yöntemi ile toplanmış ve içerik
analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarında ise Türkçeyi yabancı dil
olarak uzaktan öğreten öğreticilerin uzaktan eğitim sürecinde donanım ve program
eksikliği, öğretici yetersizliği, öğrenci ilgisizliği gibi konularda stres yaşadıkları ve
Covid-19 sürecinin öncesi ve sonrasında bilgisayar destekli vermiş oldukları derslerde
öğreticilerin kişisel performansa, ders tasarımına, öğrencilerin tutum ve
motivasyonlarına, kullanmış oldukları kaynaklara yönelik farklılıkların olduğu tespit
edilmiştir. Araştırma sonucunda tüm bulgu ve bilgilerden hareketle çeşitli öneriler
sunulmuştur.