Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Başvuru Metni (ADÖOBM) Avrupa
Konseyi’nin 1971 yılında eğitim üzerine çalışmalarının devamı olarak
geliştirilmiştir. Başvuru çerçevesi ele aldığı temel yaklaşım itibariyle
kendini güncellemektedir. 1970’lerin ortalarında önerilen iletişimsel
yaklaşımla başlayan süreç, dil öğretim yaklaşımlarına da bağlı olarak
ADOÖBM (2013 ve 2018) metinlerinde eylem odaklı yaklaşım ile devam
etmektedir. 2018 yılında Avrupa Konseyi tarafından güncellenen
ADÖOBM öğretme, öğrenme ve değerlendirme faaliyetleriyle dil
yeterliklerinin kapsamlı ve bütünleyici bir tanımlayıcı çerçeve olduğu
görülmektedir. Bu kapsamda ilgili alanyazın araştırıldığında 2018 yılında
yayımlanan ADÖOBM’nin program geliştirme ölçütleri açısından
değerlendirilmediği tespit edilmiştir.
1 Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Öğrencisi,
[email protected]. ORCID: 0000-0003-0843-6434 2 Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Öğrencisi,
[email protected]. ORCID: 0000-0001-6288-3353
Geliş tarihi: 04.03.2021- Kabul Tarihi: 20.08.2021
Kaynak Gösterme: Ayverdi, T. ve Güleç, E. (2021). 2018 Avrupa Dilleri Öğretimi
Ortak Başvuru Metninin Program Geliştirme Ölçütleri Açısından Değerlendirilmesi.
Aydın TÖMER Dil Dergisi, 6(2), 161-194.
DOI: 10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v06i2002
162
2018 Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Başvuru Metninin Program Geliştirme Ölçütleri Açısından
Değerlendirilmesi
Bir eğitim programının temelini hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci,
ölçme ve değerlendirme ögeleri oluşturmaktadır. Bu ögelerin her biri
kendi arasında dinamik bir etkileşim oluşturup programın tümünü
etkilemektedir. Buradan hareketle çalışmada, ADÖOBM’nin program
geliştirme ölçütlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç
doğrultusunda nitel araştırma desenlerinden “nitel durum çalışması”
kullanılmıştır. Araştırma desenine bağlı olarak “doküman incelemesi
yöntemi” kullanılmış ve içerik analizi kullanılarak veriler elde edilmiştir.
Sonuç olarak, 2018 yılında güncellenmiş ADÖOBM, 2013 yılında kabul
edilen eylem odaklı yaklaşımı devam ettirmektedir. İçerik olarak “A1
öncesi”, “Genç Öğrenenler” ve “İşaret Dili” olarak yeni tanımlayıcıların
getirildiği görülmektedir. Bunun yanı sıra yetkin olmalarını hedefleyici
kazanımlara ek olarak ADÖOBM, dil öğrencilerinin veya kullanıcılarının
dört temel dil alanında (dinleme, konuşma, okuma ve yazma) yetkin
olmalarını hedefleyici kazanımlara ek olarak 2018 yılı itibariyle yenilikçi
bakışlar sunmaktadır. Bunlar arasında yer alan alımlama, üretim, etkileşim
ve arabuluculuk başlıklarının yer aldığı görülmektedir