Abstract:
Bu araştırmanın amacı 1981-2021 yılları arasında yabancı dil olarak
Türkçe öğretiminde söz varlığı ve sözcük öğretimi üzerine hazırlanan
lisansüstü tezlerin araştırma eğilimlerini belirlemek ve betimlemektir.
Bu amaç doğrultusunda, Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
veri tabanından 83 yüksek lisans, 15 doktora olmak üzere toplam 98 tez
lisansüstü teze ulaşılmıştır. Nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizinin
kullanıldığı araştırma kapsamında ulaşılan 98 lisansüstü tez; yılına, türüne,
konu alanına, araştırma yöntemine, çalışılan dil seviyesine, veri toplama
araçlarına ve analiz yöntemlerine göre incelenmiş ve sınıflandırılmıştır.
Araştırma sonucunda, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde söz varlığı
ve sözcük öğretimi üzerine ilk lisansüstü tezin 2004 yılında yazıldığı,
lisansüstü tezlerin son yıllarda yoğunlaştığı tespit edilmiştir. İncelenen
çalışmalarda yöntem, teknik ve materyal kullanımı ile ders kitaplarında
söz varlığı konularının öne çıktığı, daha çok nitel yöntemlerin tercih
edildiği ve çalışmaların daha çok temel (A1-A2) ve orta (B1-B2) seviyeye
odaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.