Abstract:
Eğitimli insan, toplumsal yapının her biriminde önem taşımaktadır. İş
yaşamında da eğitimli ve işinin gereklerini yerine getirebilen becerideki
çalışanlar büyük bir önem taşımaktadır. İşletmeler, çalışanlarına yeterlilik
kazandırabilmek için hizmet içi eğitimler vermektedirler. Bunun yanında
çalışanların iç enerjisini canlı tutacak önlemlerle motivasyonlarını da
artırmaya çalışmaktadır. Çalışanların mesleki yeterliliklerini arttıran
hizmet içi eğitimin de motivasyonu arttırdığı görülmektedir.
Bu araştırmada hizmet içi eğitim algısının motivasyon üzerindeki etkisi
incelenmiştir. Sivil hava yolu taşımacılığı sektöründe faaliyet gösteren bir
işletme evreninde oluşturulan 148 kişilik bir örneklem oluşturulmuştur. Bu
örneklemden Clemenz ve ark.[1] geliştirdiği Hizmet İçi Eğitim Algısı
Ölçeği ve Semerci ve ark. [2] geliştirdiği Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği
kullanılarak veriler elde edilmiş ve bu veriler Statistical Package for the
Social Sciences (SPSS) paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan
analizlerde frekans ve yüzde analizi, standart sapma, farklılık testleri, tek
yönlü varyans analizi, TUKEY testi ve t testi teknikleri kullanılmıştır.
İstatiksel testler sonucunda elde edilen bulgulara göre; hizmet içi eğitim
algısı çalışanların motivasyonuna etki etmektedir. Demografik faktörlerin
hizmet içi eğitim algısını ölçen analizlere göre hizmet içi eğitim algısı ile
sadece gelir değişkeni arasında bir ilişkinin olduğu diğer değişkenlerin ise
bir etkisinin olmadığı görülmektedir. Demografik faktörlerin motivasyon
ile ilgisini ölçen analizlerde ise motivasyon ile yaş, cinsiyet, meslekte
geçirilen süre, iş yerindeki kıdem, mesleki unvan ve alınan hizmet içi
eğitim sayısının anlamlı bir ilişkisinin olduğu görülmektedir. Buna karşın
medeni durum ve gelir değişkenleri ile motivasyon arasında bir ilişkinin
olmadığı görülmektedir.