Abstract:
GeliĢimin bir bütün olduğu ve bu bütünün eğitimle sağlanacağı fikrinden
hareketle iyi bir kuĢağın yetiĢtirilmesi yeni nesilleri yetiĢtiren öğretmenlere
düĢmektedir. Bu açıdan öğretmenlerin çalıĢtıkları kurumdan ne düzeyde tatmin
oldukları çalıĢtıkları kuruma verimliliklerini o derece etkileyecektir. Kadın
öğretmenler ile erkek öğretmenlerin toplumsal cinsiyet bağlamında iĢ tatmin
düzeylerinin incelenmesi, bu tezin araĢtırma konusu olmuĢtur. Bu doğrultuda
araĢtırmanın amacı; Kadın ve erkek öğretmenlerin iĢ tatmin düzeylerinde
farklılıklar ortaya çıkarsa bunların hangi nedenlerden ötürü ortaya çıktığının
tespit edilmesi, geleceği Ģekillendiren öğretmenlerin iĢ tatmini hakkında
bilgilendirilmesi, çalıĢma yaĢamında iĢ tatmininin ne derece önemli olduğunun
kavratılması ve iĢ tatmin düzeyinin öğretmenlerin cinsiyet, medeni durum, kıdem,
yaĢ, ücret, öğrenim durumu, çalıĢtığı kurum, çalıĢtığı pozisyon değiĢkenlerine
göre farklılaĢıp farklılaĢmadığının tespit edilmesidir.
Bu araĢtırmanın evreni 2022-2023 eğitim öğretim yılında Erzurum ili
merkezindeki liselerde çalıĢan öğretmenlerdir. AraĢtırmanın örneklemini ise
rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen Erzurum ili merkezinde yaĢayan devlet ve
özel okullarda çalıĢan 384 lise öğretmeni oluĢturmaktadır. AraĢtırmada veri
toplama aracı olarak anket kullanılmıĢtır. AraĢtırmada yer alan ölçeğin iĢ
tatminiyle ilgili bölümünde 20 maddeden oluĢan Minnesota ĠĢ Tatmini Ölçeği
(MSQ) ve 10 maddelik kiĢisel bilgi formu kullanılmıĢtır. ÇalıĢanların iĢ tatmini
düzeyleri, içsel ve dıĢsal boyutları ile ele alınmıĢtır. AraĢtırmada 5‟li likert ölçeği
kullanılarak Anket sonuçları sosyal bilimlerde istatistik (SPSS) yöntemiyle analiz
edilmiĢtir. ÇalıĢmada demografik değiĢkenlerden cinsiyet, medeni durum,
çalıĢtığı pozisyon, çalıĢtığı kurum bağımsız t-testi ile analiz edilmiĢ, diğer
vi
değiĢkenler için ise Anova testi sonuçlarına göre post-hoc Tukey testi
uygulanmıĢtır. ÇalıĢmanın sonucunda cinsiyet, yaĢ, çalıĢılan kurum, ücret ile iĢ
tatmini alt boyutları arasında anlamlı iliĢkiler bulunmuĢtur. Anket sonuçları
güncel literatürle kıyaslanarak tartışılmıştır