Abstract:
Koklear implantasyon, teknolojideki ilerlemeler ve daha geniş bir hasta
grubunda faydalarının giderek daha iyi anlaşılması sebebiyle sensörinöral işitme
kaybı olan bireylerde daha fazla tercih edilen bir yöntemdir. Bu gelişmeler
sonrasında implant kullanıcıları konuşmayı tanıma, üretim ve dil gelişiminde
dikkat çekici ilerlemeler göstermiştir. Bu çalışmada unilateral, bilateral, bimodal
koklear implant kullanıcılarında ve normal işitenlerde müzikal duygulanım, dil
gelişimi, duygu tanıma değerlendirilmiştir. Müzikal duygulanım ile dil gelişimi
arasındaki ilişki ve duygu tanıma ile müzikal duygulanım arasındaki ilişki
karşılaştırılmıştır. Çalışmamızda, 6 yaş 0 ay -8 yaş 11 ay arası 80 (40 kız, 40 erkek)
çocuk dâhil edilmiştir. Çalışma grubu unilateral koklear implantlı 20 çocuk (10 kız,
10 erkek), bilateral koklear implatlı 20 çocuk (10 kız, 10 erkek), bimodal koklear
implantlı 20 çocuk (10 kız, 10 erkek); kontrol grubu normal işiten 20 çocuktan (10
kız, 10 erkek) oluşmaktadır. Tüm katılımcılara dil gelişimlerini değerlendirmek
amacıyla “Türkçe Okul Çağı Dil Gelişim Testi (TODİL)”, duygu tanımayı
değerlendirmek için “Duyguları Tanıma Testi” ve müzikal duygulanımı
değerlendirmek amacıyla Evaluation of Mode & Tempo in happy and sad excerpts
Test/ Montreal Emotion Identification (MEI) Test uygulanmıştır. Değerlendirme
kriterlerinde TODİL için tüm alt testlerin indeks ve bileşke performans puanları;
Duyguları Tanıma Testi için tüm maddelerin puanları, MEİ için tüm koşullarda
doğruluk yüzdesi belirlenmiştir. Çalışma sonucunda Kİ’li çocukların müziğin
perde ve sprektral özelliklerini algılamada normal işiten çocuklara göre zorluk
çektikleri görülmüştür. Bimodal Kİ’li çocuklar müzik algısında bir avantaja
sahiptirler. Kİ’li çocuklar tarafından mutlu melodiler üzgün melodilere kıyasla
daha kolay ayırt edilebilmektedirler. Tüm katılımcıların mutlu melodilerde
doğruluk oranı üzgün melodilere kıyasla daha yüksek elde edilmiştir. Kİ kullanan
vi
çocukların yüz ifadelerinden duyguları ayırt edebildiklerini yani görsel ipuçlarını
kullanarak duyguları anlamada ve ayırt etmekte sorun yaşamadığı ancak müzik
devreye girdiği zaman müzikal duygulanımda zorluk çektikleri gözlemlenmiştir.
Bu sonuç Kİ kullanan çocukların duyguları tanımlamada genel bir eksikliklerinin
olmadığını, işitsel açıdan duyguları tanımlamakta güçlük çektiklerini
göstermektedir. Bileşke performans puanı arasında ilişki saptanmıştır.