Özet:
Kuşaklar teorisi çerçevesinde yaşadıkları dönemlere göre analiz edilen ve
isimlendirilen kuşakların günlük yaşamlarında gözlemlenen farklılıkları kurumsal
yaşamda da görülmektedir. Yapılan araştırmalar, bu farklılıkların iş yaşamlarını,
başarı oranlarını, kurumların iç yapılarını ve çalışan kuşakların bağlı oldukları
kurumlarda geçirdikleri süreleri doğrudan etkilediğini göstermektedir. Kurum bir
değerler sistemi olarak düşünüldüğünde kurumsal anlayış ve paylaşılan değerler
kurumlar için hayati önem taşımaktadır. Bu nedenle, bu araştırmada X (1965-1980) ve
Y (1981-2000) kuşaklarından hali hazırda çalışan bireylerin iş hayatındaki farklılıkları
Hofstede’nin beş kültür boyutu (Güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma, kısa vadeye
dönüklük-uzun vadeye dönüklük, erillik- dişilik, bireysellik-kollektivizm) üzerinden
karşılaştırmalı olarak nicel yöntem kullanılarak analiz edilmiştir. Bir arada çalışan bu
iki kuşağın kültürel değerlerinin ve dolayısıyla davranış farklılıklarının anlaşılması
kurumların iç yapılarının daha verimli bir şekilde yönetilmesi ve çalışanlar arası
iletişimin güçlendirilmesi açısından büyük önem taşımaktadır.
Araştırmada, Hofstede'nin Kültürel Boyutlar Teorisi temel alınarak hazırlanan
‘Bireysel Kültürel Değerler Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma verileri X ve Y
kuşağından 520 çalışan ile online anket yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmada
kullanılan değişkenlerin geçerlik ve güvenilirlik analizleri yapılarak araştırma
hipotezleri test edilmiştir. Buna göre, X ve Y kuşağının bireysel kültürel değerler
anlamında farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Bu farklılıklar ayrıca kuşaklar
arasındaki cinsiyet ve kurum içi pozisyonları gibi değişkenlerde de gözlemlenmiştir.
Genel olarak, X kuşağı daha hiyerarşik bir organizasyon yapısına uyumlu, bireysel
çalışma disiplinine sahip, kurallara ve yönlendirmelere itaat eden bir yapı sergilerken,
Y kuşağının daha modern ve eşitlikçi bir organizasyon yapısına uyumlu, grup
çalışmasına yatkın ve kuralları ile yönlendirmeleri sorgulayan bir yapıda olduğu
gözlemlenmektedir. Araştırma, X ve Y kuşağı çalışanlarına yönelik kurum içi iletişim
stratejilerinin oluşturulması ve işe alım, liderlik, insan kaynağı geliştirme gibi
uygulamalarını daha etkili bir şekilde planlama konusunda yön gösterici olmakla
birlikte kuşaklar arasındaki iş birliğinin güçlendirilmesine de katkı sunmaktadır.