dc.description.abstract |
Genç yetişkinlerin, değişen hayat koşulları ile duygularını fark edip
anlamlandırabilmesi önemli bir psikolojik becerisidir. Bu süreçte, bireylerin
kullandıkları uyumlu mizah tarzlarının ve şimdiki anın farkındalığı ile duygu ve
düşüncelere yaklaşmayı ifade eden psikolojik esnekliklerinin duygu düzenleme
süreçlerinde etkisi olabileceği düşünülmüştür. Genç yetişkinlik dönemindeki
bireylerin psikolojik esneklik ve mizah tarzları ile duygu düzenleme becerileri
arasındaki ilişkinin incelenmesi bu çalışmanın temel amacıdır. Araştırma
örneklemini, İstanbul’da yaşayan 20-40 yaş aralığındaki 210 kişi oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında katılımcılara Sosyo-Demografik Bilgi Formu, Duygu
Düzenleme Becerileri (DDBÖ), Kabul ve Eylem Formu II (KEF-II) ve Mizah
Tarzları Ölçeği (MTÖ) uygulanmıştır. Verilerinin analizinde ve incelenmesinde
SPSS 25 programı kullanılmıştır. Duygu Düzenleme Becerileri, Kabul ve Eylem
Formu II ve Mizah Tarzları Ölçeği arasındaki ilişkiler Pearson Korelasyon analizi
ile incelenmiştir. Duygu Düzenleme Becerileri, Kabul ve Eylem Formu II ve
Mizah Tarzları Ölçeğinin demografik değişkenlere göre fark analizleri için Tek
Yönlü Varyans Analizi (One-way Anova) ve bağımsız örneklemler T Testi
yapılmıştır. Değişkenlerin yordayıcılık analizi için Çoklu Doğrusal Regresyon
analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda; genç yetişkinlerin uyumlu
mizah tarzı kullanımlarının ve psikolojik esnekliklerinin duygu düzenleme
becerileri ile pozitif ilişkili olduğu ve iki değişkenin de duygu düzenleme
becerilerini olumlu düzeyde yordadığı bulunmuştur. Bireylerin yaşları ile duygu
düzenleme becerileri arasında pozitif yönlü ilişkiler olduğu görülmüş olup mizah
tarzı ölçeği alt boyutlarından olan saldırgan mizah tarzları ile arasında ise negatif
düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Cinsiyet ve eğitim durumu gibi demografik
değişkenlerin genç yetişkinlerin duygu düzenleme becerileri ve mizah tarzlarına
göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Çalışmanın, genç yetişkinlerin
duygu düzenleme becerileri üzerine yapılan çalışmalara katkı sağlayacağı
düşünülmektedir |
tr_TR |